Speeltip
0-3 jaar
Rijk en gevarieerd speelaanbod
01 / 07 / 2015
Print      Download PDF

Uit de kindermond: Vééééééél spelen

Lezen in de snoezelhoek, zingen in de tuin, verven met onze handen en voeten, samen dansen met doekjes, bootje spelen in een kartonnen doos, een toren bouwen met plastieken potjes, eten maken in de keukenhoek, buiten op ontdekking gaan, een puzzel maken,…. Zolang ik maar genoeg afwisseling en spelmateriaal heb, blijft het uitdagend voor mij. Wat ik vandaag tof en boeiend vind, kan ik morgen minder leuk of saai vinden. Gelukkig merken de  kinderbegeleider het op wanneer ik minder met iets speel. Ze zorgen dan voor afwisseling in het speelgoed of richten een hoekje anders in.

Vandaag hadden ze zelfgemaakte en ook echte muziekinstrumenten bij. Voor iedereen was er iets. Zelfs mijn papa heeft zachtjes op de gitaar gespeeld toen hij mij kwam halen. Ik was zo blij!

Zorg jij voor een rijk en gevarieerd aanbod?
Doe de test
Voor elke vraag waar je "ja" op antwoordt, krijg je 1 punt. Tel je punten op en lees hieronder het resultaat.
 
1

Ik zorg  voor voldoende afwisseling in de speelactiviteiten: alle ervaringsgebieden en spelgebieden komen wekelijks aan bod.

2

Er zijn minstens 4 afgebakende speelhoeken (bv poppenhoek, bouwhoek, beweeghoek, knuffelhoek, leeshoek, zandbak, muziekhoek,…).

3

Kinderen kunnen zowel in groep als individueel spelen.

4

Ik zorg ervoor dat er in het aanbod van spelmateriaal en speelactiviteiten ruimte is voor zowel rustig spel als actief spel.

5

We spelen min. 3 keer per week buiten met de kinderen.

6

Iedere dag zijn er geleide en vrije activiteiten.

7

Tijdens de geleide activiteiten worden de kinderen gestimuleerd om mee te doen maar ze kunnen er ook voor kiezen om niet mee te doen en vrij te spelen.

8

Ik zorg voor een spelaanbod op maat. Mijn programma ligt niet vast.

9

Ik verander het aanbod van spelmateriaal en van speelactiviteiten naargelang de interesses van de kinderen. ‘Kijk, Jens houdt een plastieken bord op zijn hoofd. Hij kan er zelfs mee stappen! Dat gaan we ook eens proberen. Wil jij ook een bord op je hoofd Sheila? Oh, jij wil een doekje op je hoofd? Ook goed.

10

Kinderen kunnen kiezen hoe lang ze met iets spelen. Het materiaal moet niet steeds allemaal opgeruimd worden na het spelen. “Wat een prachtig bouwwerk hebben jullie gemaakt, dit laten we staan zodat jullie na het eten nog kunnen verder spelen. Misschien willen jullie dit wel eens tonen aan jullie mama ’s en papa ‘s?”

11

Het spelaanbod wordt nooit begrensd, kinderen mogen met alles spelen. Voorbeeld babyspeelgoed kan soms ook weer interessant zijn voor de grotere kinderen.

12

Er is spelmateriaal voor alle leeftijden, ervaringsgebieden en talenten aanwezig.

13

Ieder kind vindt een uitdaging, ook de baby’s. ‘Hihi, baby Caro vindt dat stukje bieslook precies heel lekker.’ ‘Kijk, Janne draait bieslook rond haar vingers.’ ‘Oh Amin, jij gaat er op  fluiten!’  

14

Het spelmateriaal is aantrekkelijk gepresenteerd, staat op ooghoogte en binnen handbereik. Kinderen mogen dit zelf nemen wanneer ze willen. Alles is zo geplaatst dat het de kinderen uitnodigt tot ontdekken en om zelfstandig aan de slag te gaan.

15

Er is voldoende en verschillende soorten speelgoed aanwezig. Niet te veel en niet te weinig. De kinderen kunnen uit 2 à 3 soorten speelgoed kiezen per speelhoek.

16

Ik neem het spelmateriaal enkel weg wanneer ik zie dat de kinderen er niet meer mee spelen. Zolang ze er geboeid door zijn kunnen ze er mee blijven spelen. Wanneer ze hun interesse verliezen, verander ik het aanbod.

17

Er is voldoende (maar ook niet te veel) spelmateriaal voor iedereen, zodat kinderen niet steeds moeten samen spelen en/of delen.

18

Ik bied naast aangekocht materiaal ook kosteloos waardevol (spel)materiaal aan zoals  natuurmateriaal of verpakkingsmateriaal.

19

Ik bied alternatief, niet voor de hand liggend materiaal aan zoals een stuk buis, een tuinslang, videocassette, …

20

Ik bied alledaagse voorwerpen en levensecht materiaal aan zoals een oude gsm, een toetsenbord , kookpotten, plastieken potjes,…

21

Ik voorzie regelmatig prikkelend ‘open’ materiaal waar de kinderen zelf een spel mee kunnen verzinnen, zoals bijvoorbeeld een houten blok. ‘Ga jij je blokje bakken Giel?

22

Ik bied zelfgemaakt speelgoed aan zoals voeldozen, vertelschorten, kijkdozen, geurzakjes, …

23

Ik denk bij de aankoop, bij het verzamelen of het zelf maken van spelmateriaal bewust na en bekijk waar er nood aan is in functie van de interesses, behoeften, leeftijd, ervaringsdomeinen, zintuigen, … van alle kinderen. Ik doe inspanningen om voldoende variatie aan te brengen, zodat kinderen steeds nieuwe uitdagingen en prikkels krijgen.

24

Het materiaal is in goede en propere staat zodat het uitlokt tot spelen. Kapot materiaal wordt onmiddellijk verwijderd.

Resultaat: punten
Download je resultaat

0-8 punten
Je laat nog heel wat kansen liggen om kinderen te prikkelen. Neem het spelmateriaal en het spelaanbod grondig onder de loep. Stel vervolgens een stappenplan op om je aanbod te verbeteren.  Voor je het weet kan je genieten van kinderen die helemaal opgaan in hun spel.

9-17 punten
Je hebt een basis spelaanbod. Je laat nog een paar kansen liggen. Ga met het ganse team na waar de knelpunten liggen. Denk na hoe je dit kan verbeteren en stel een stappenplan op. De kinderen zullen zich nog beter voelen en meer ervaringen kunnen opdoen in je opvang.

18-23 punten
Je spelaanbod en spelmateriaal zijn gevarieerd en prikkelend voor kinderen. Zij kunnen voldoende ervaringen opdoen en op ontdekking gaan in deze omgeving. Probeer de punten waar je nee op antwoordde te verbeteren en je opvang wordt een echt paradijs voor kinderen.

10 voordelen van een rijk en gevarieerd aanbod

1. In een rijk en gevarieerd aanbod worden kinderen uitgedaagd om op onderzoek uit te gaan en de wereld rond hen te leren kennen en te ontdekken. Zo ontdekken ze de eigenschappen van materialen, de natuur, hoe dingen in elkaar zitten,…

2. In een divers aanbod krijgen kinderen de kans om veel nieuwe ervaringen op te doen. Ze leren al hun zintuigen te gebruiken, vragen te stellen, problemen op te lossen en verbanden te leggen. Hierdoor wordt hun nieuwsgierigheid aangewakkerd en maken ze grote sprongen in hun verstandelijke ontwikkeling.

3. Elke activiteit of materiaal vraagt een eigen taalgebruik en woordenschat. Door een rijk en gevarieerd aanbod aan te bieden verbreed je dus al spelend de taalkennis van kinderen.

4. In een rijk en gevarieerd aanbod zorg je regelmatig voor open materiaal, kosteloos materiaal, zelfgemaakt, en niet alledaags (spel)materiaal. Dit  geeft kinderen de kans om initiatief te nemen, hun spel zelf in te vullen en om hun fantasie en creativiteit te gebruiken.  Dit zijn belangrijke bouwstenen voor hun probleemoplossend denken.

5. Wanneer je inspeelt op de interesses en ervaringen van de kinderen en je aanbod hieraan aanpast, voelen ze zich gehoord en gezien. Dit helpt hen bij de ontwikkeling van een positief zelfbeeld.

6. Tijdens het vrij spel kiezen de kinderen met wat, waar, wie en hoe lang ze spelen. Tijdens het georganiseerde aanbod kunnen kinderen beslissen om mee te doen of om iets anders te gaan doen. Door goed na te denken over je aanbod en spelmateriaal kunnen, moeten en mogen de kinderen keuzes maken. Dit sterkt hun gevoel van vrijheid en autonomie en verhoogt hun welbevinden en betrokkenheid.

7. Door voor alle kinderen net haalbare en uitdagende activiteiten en spelmateriaal te voorzien, wordt hun doorzettingsvermogen aangescherpt.

8. Door regelmatig gebruik te maken van kosteloos of gerecycleerd materiaal groeit het ecologisch bewustzijn van de kinderen. Zo leren ze van jongs af dat materialen herbruikbaar zijn en dat ze respectvol moeten omspringen met de wereld rondom hen.

9.  Elke activiteit of materiaal vraagt andere motorische bewegingen, handelingen of gebruik. Door te variëren in je aanbod en spelmateriaal zorg je voor uiteenlopende bewegingssituaties en handelingen. De kinderen ontdekken zo de mogelijkheden van hun lichaam en ontwikkelen zich motorisch.

10. Elke activiteit vraagt een andere omgang met elkaar. Door voldoende variatie in je materiaal en activiteiten te brengen leren de kinderen in verschillende spelvormen en situaties omgaan en rekening houden met elkaar. Hierdoor groeien hun sociale vaardigheden.

In 9 stappen naar een rijk en gevarieerd speelaanbod!

Download (PDF)

Meer lezen

Margot Meeuwig, Wilma Schepers, Tienke van der Werf (2007), Sporen van Reggio, Een introductie in de Sporen-pedagogiek, Uitg. SWP Amsterdam

Boudry, C. (2008); Ontvlambare Vingers. SWP

Spelaanbod organiseren, handleiding voor speelpleinwerkers, VDS 

ZIKO

KWAPOI

1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.