Tof zeg, hoe ik met mijn papa aan de ingang van de opvang nog even samen kijk naar de familiemuur. Er zijn enkele nieuwe foto’s te ontdekken van Luana die vorige week in de opvang startte. Kijk, ook een foto van haar hondje. Papa stopt nog even bij het meldingenbord voor we naar de speelzaal gaan. De opvang is op zoek naar enkele helpende handen om de tuin wat op te frissen. ‘Mama heeft wel groene vingers’, zegt papa tegen me, ‘dat melden we nog even bij de kinderbegeleider’. Misschien kunnen ze mama erover aanspreken als ze me vanavond komt ophalen. Dat zou leuk zijn, mijn mama die meehelpt in de tuin!
Een eerste gesprek met ouders (intakegesprek) duurt minstens een uur.
Er gaat meer dan één wenmoment door met minstens één ouder.
Ouders beslissen mee over de inhoud van het wenmoment (ook in coronatijden).
Een wenmoment verloopt in twee richtingen: enerzijds krijgen ouders informatie over de werking in onze opvang en anderzijds geven ouders informatie over de omgang met hun kind (bv. eetgewoonten, slaapgewoonten …).
Bij het brengmoment voorzie ik tijd voor een korte babbel met de ouder(s). Ik vraag hierbij naar de informatie die ik nodig heb om de dag goed te laten verlopen.
Tijdens het haalmoment voorzie ik tijd om te vertellen hoe de dag verlopen is. Ik bespreek niet alleen praktische zaken, maar ook de interesses, het spel en de ontwikkeling van het kind.
Ouders zijn welkom in alle ruimtes waar kinderen worden opgevangen.
Belangrijke informatie over de werking van de opvang wordt op verschillende manieren bezorgd: op papier, digitaal, mondeling toegelicht/afgestemd en het hangt uit op het meldingenbord.
Ik deel regelmatig foto’s, video’s, observaties met ouders.
Ik stem mijn communicatie af op iedere ouder om hen te informeren. Als het nodig is, gebruik ik pictogrammen, foto’s, een andere taal …
In de opvang is er een familiemuur met foto’s waar ouders en kinderen naar kunnen kijken.
Ik nodig ouders uit om mee na te denken en bij te dragen aan de werking/kwaliteit van onze opvang: verrijking van ons activiteitenaanbod, ontmoetingsmogelijkheden of verfraaiing van binnen- en buitenruimtes …
Ik doe minstens één keer per jaar een tevredenheidsmeting.
Ouders kunnen een activiteit bedenken, voorstellen en begeleiden of deelnemen aan geplande activiteiten (bv. komen voorlezen, wandeling in de buurt maken ...).
Ik bevraag ouders bij belangrijke veranderingen/beslissingen over het beleid en de visie in onze kinderopvang.
Ik organiseer jaarlijks enkele informele initiatieven om ouders met elkaar in contact te brengen. Bv. een tweedehandsbeurs, een barbecue, een wandeling, een ontbijt …
Op vraag van de ouders of de opvang wordt tijd gemaakt voor individuele gesprekken. Hier ga ik dieper in op de verschillende stappen in de ontwikkeling van hun kind, vertel ik hen wat goed loopt en zeg ik hen wat ik observeer.
Ik ken verschillende diensten en voorzieningen die ouders doorverwijzen naar onze/mijn kinderopvang en waar ik ouders naar kan doorverwijzen als zij dat wensen (OCMW, Huis van het Kind, Kind en Gezin, speelruimte in de buurt …).
0-6 punten
Wil je graag dat ouders meer betrokken zijn in jouw opvang? Dan is er nog wat werk aan de winkel. Ben je nog niet helemaal overtuigd van de voordelen van ouderbetrokkenheid? Of weet je niet hoe je ermee moet starten? Neem even een kijkje hieronder en lees een aantal praktische tips om zelf mee aan de slag te gaan én ontdek wat de voordelen zijn voor ouders, kinderen en jouw opvang.
7-12 punten
Ouderparticipatie is belangrijk voor jullie. Er zijn al goede initiatieven om ouders te betrekken in jullie werking, maar er is nog ruimte voor verbetering. Lees hieronder wat jullie nog extra kunnen doen.
13-18 punten
Sterk bezig! Ouderparticipatie is duidelijk iets waar jullie belang aan hechten en veel op inzetten. Ouders voelen zich welkom en gehoord in jullie opvang. Ben je op zoek naar enkele tips om nog meer te kunnen doen? Lees dan zeker hieronder verder.
1. Ouderbetrokkenheid begint bij het bevragen van de behoeftes, zeker in deze tijd. Vraag ouders waar zij nood aan hebben. Misschien hebben ze behoefte aan een goede babbel? Anderen willen misschien tips voor activiteiten met baby’s. Speel hier op in.
2. Kan je binnen geen lang gesprek aangaan met ouders? Plan een wandeling in om in gesprek te gaan. Ook intakegesprekken kan je op deze manier aanpakken. Naast coronaproof, praat het vaak vlotter in een informele setting.
3. Heb je nog geen familiemuur? Dan is het nu tijd om daar werk van te maken! De familiemuur brengt de ouders naar binnen in de opvang. Dit toont ook de kinderen dat ze steeds welkom zijn. Verzamel dus enkele foto’s van elk gezin en laat je creativiteit de vrije loop.
Ook leuk: laat broers of zussen decoratie maken die je ophangt in de groep.
4. Heb je regelmatig ouders die komen voorlezen? Plan dan een digitaal voorleesmoment in of laat de ouders een filmpje opnemen. Ook leuk: ouders die een andere taal spreken, laten voorlezen in die taal.
5. Covid-19 zorgt voor heel wat uitdagingen, ook voor ouders. Probeer daarom ouders met elkaar te verbinden. Dit kan door hen te laten uitwisselen tijdens een digitaal oudercafé.
Ook leuk: zet de papa’s eens speciaal in de kijker met een vaderavond.
6. Niet alle ouders zijn digitaal even sterk. Het kan leuk zijn om ze brieven te laten uitwisselen over hun beleving als ouder. Wie denkt af en toe niet nostalgisch terug aan pennenvrienden? Dit is een mooie kans om je beste briefpapier boven te halen.
7. Nu ouders niet meer in de groep komen, zien ze veranderingen minder snel. Ze weten niet welke kindjes nieuw zijn of naar school gaan. Een nieuwsbrief of krantje van jouw opvang komt hieraan tegemoet. Lijst de leukste nieuwtjes op en voeg er eventueel een speeltip of het weekmenu aan toe.
8. Denken ouders bij jou al mee over de werking? Nieuwe ouders verwelkomen, is een grotere uitdaging geworden. Organiseer daarom een digitale focusgroep met andere ouders over hoe jullie nieuwe ouders kunnen betrekken.
9. “Hoe gaat het nu echt met jou?” Meer dan ooit is het belangrijk die vraag te stellen. Als ouders in de opvang binnenkomen zijn ze vaak gehaast. Bel ze daarom even op voor een gesprek. Niet alle ouders hebben hier nood aan, maar enkele ouders gaan je enorm dankbaar zijn.
10. Zoals iedereen zitten kinderen vaker thuis. Dat betekent meer tijd om thuis te spelen. Wissel je vaak af met je speelgoed of heb je speelgoed over? Dan kan je een Speel-o-theek openen. Hier lenen ouders speelgoed uit. Zorg er wel voor dat het speelgoed grondig gereinigd wordt na gebruik. Misschien willen ouders ook onderling speelgoed uitwisselen?
Speelinspiratie
Opzoek naar speelinpiratie? Klik hier voor alle activiteiten met ouderparticipatie.
Bronnen en meer lezen
- Boudens, L. (2013). Ouders zijn net mensen. Amsterdam: Uitgeverij SWP.
- Boudry, C. & Vandenbroeck, M. (2014). Spiegeltje spiegeltje. Een werkboek voor de kinderopvang over identiteit en respect. Amsterdam: Uitgeverij SWP.
- Declercq, B., Janssen, J., Daems, M., Hulpia, H., Van Cleynenbreugel, C., Laevers, F. & Vandenbroeck, M. (2016). Zelfevaluatie-instrument MeMoQ. Brussel – Gent – Leuven: Kind & Gezin – UGent – KU Leuven
- de Vries, P. (2017). Samenwerking tussen kinderopvang en ouders. Geraadpleegd op 11 april 2021.
- Ecce ama (2009). Kinderopvang met sociale functie. Een plaats waar kinderen, ouders, medewerkers en buurt elkaar ontmoeten. Amsterdam: VBJK en SWP uitgeverij.
- KIDDO (2013). Minireeks over ouderbeleid. Deel 1: Samenwerken met ouders. Hoe de opvang ouders met elkaar kan verbinden. Karin Eeckhout in KIDDO 1, 2013, pg 16-19. Amsterdam: VBJK en SWP uitgeverij.
- KIDDO (2013). Minireeks over ouderbeleid. Deel 2: Samenwerken met ouders. Hoe breng je moeilijke boodschappen? Karin Eeckhout in KIDDO 2, 2013, pg 16-19. Amsterdam: VBJK en SWP uitgeverij.
- KIDDO (2013). Minireeks over ouderbeleid. Deel 3: Een tevredenheidsgesprek is géén formaliteit. Karin Eeckhout in KIDDO 3, 2013, pg 16-19. Amsterdam: VBJK en SWP uitgeverij.
- Kind en gezin (z.j.). Ouders. Geraadpleegd op 11 april 2018.
- Vrints, L. (2017). Er zijn duizend manieren om ouders te betrekken bij de opvang van hun kindje. Geraadpleegd op 11 april 2018.
- Wat is ouderbetrokkenheid? (NJi Nederland)