Speelhoek
Knutselatelier
Type
Mobiele speelhoek
Leeftijd
Jonge kleuters | Oudere kleuters
Trefwoorden
Bouwen en afbreken | Kinderparticipatie | Zelfstandigheid
Locatie
  • Binnen: in een speelhoek of mobiel
  • Buiten: in een rustige hoek dicht bij het gebouw
Materiaal

Papier, stiften, schaar, verf, karton, plakband, perforator, waardevol kosteloos materiaal,allerlei knutselmateriaal

Aanleiding

De kinderen zijn altijd heel betrokken tijdens knutselactiviteiten. Ook als de activiteit voorbij is, zie ik vaak kleine groepen kinderen verder knutselen, met de materialen die ze nog ‘gespaard’ hadden. Ik wil hen graag een plek geven om dit vaker te kunnen doen.  

Aanpak

Ga naar de kinderen die nog aan het knutselen zijn. Vertel hen dat je graag een knutselhoek voor hen wil inrichten. ‘Waar zou die hoek kunnen komen?’ Bevraag wat ze nodig hebben om te knutselen en laat hen zelf mee denken.

Dan begint de opbouw van de hoek. Baken de ruimte af. ‘Welke meubels staan er in de knutselhoek? Zullen we eens rondkijken wat we kunnen gebruiken?’ 

 Richt de hoek in met hen. ‘Welk materiaal vind jij leuk, Ina?’ Zet deze materialen in de hoek centraal.  

Inrichting
  • Neem een grote tafel waar de kinderen rond kunnen staan. Bedek de tafel met afwasbaar plastiek.
  • Zet het basismateriaal dat meestal nodig is in het midden van de tafel of in een open kast naast de tafel. Bijvoorbeeld scharen, lijm, plakband… Neem kleine bekers of oude blikken om al het materiaal overzichtelijk uit te stallen.
  • Zorg ervoor dat al het materiaal voor kinderen zichtbaar is. Op die manier vinden en gebruiken ze wat ze graag hebben én worden ze ook gestimuleerd om op te ruimen. Gebruik doorzichtige bakken met duidelijke logo’s zodat het duidelijk is wat waar ligt.  
  • Als het nodig is, maak je in het materiaal een onderscheid tussen materiaal dat ze vrij mogen gebruiken en materiaal dat ze best even vragen aan de kinderbegeleiders. Zorg ervoor dat ook het materiaal dat ze best even vragen voor elk kind zichtbaar is! En hou deze groep materiaal zo klein mogelijk.
  • Heb je knutselboeken liggen? Geef die hier ook een plaats, soms laten kinderen zich graag inspireren.
  • Maak een kapstok met schorten (of vuilniszakken met gaten erin), zodat de kinderen die dat willen zich kunnen beschermen.
  • Maak ook duidelijk een plek om afval te sorteren en voorzie (als dat kan) een waterpunt in de hoek, zodat kinderen niet te ver moeten lopen met bijvoorbeeld verfmateriaal.

Maak je het knutselatelier graag mobiel? Dat kan! Zoek een grote kast op wielen en je bent vertrokken. Zo rij je het hele atelier makkelijk naar buiten bij mooi weer, of naar een grote ruimte als veel kinderen graag willen knutselen. Een verrijdbare kast is vaak minder groot dan de vaste knutselhoek, wat maakt dat je vaker kan variëren met materiaal. Dat maakt het voor kinderen interessanter.

Speelimpulsen
Fantasie
Lees een verhaal voor of neem er een boek bij dat je samen met hen doorbladert. Bij bijna elk verhaal kan je op knutselideeën komen, zo breng je samen het verhaal tot leven. Je kan hier een voorbeeld lezen. ...
> lees meer
  • Lees een verhaal voor of neem er een boek bij dat je samen met hen doorbladert. Bij bijna elk verhaal kan je op knutselideeën komen, zo breng je samen het verhaal tot leven. Je kan hier een voorbeeld lezen.
  • Hang knutselideeën aan de binnenkant van de knutselkast die in deze hoek staat. Geen kant en klare dingen, maar een verzameling van leuke technieken of materialen om te gebruiken, zoals deze of deze. Zo inspireer je de kinderen en gaan ze zelf aan de slag.
  • Wordt er iets nieuws gemaakt? Maak een foto en hang die mee op tussen de ideeën.
 
Personages
Ben je een kabouter of liever een reus? Vanuit deze personages kan je de kinderen prikkelen om hele kleine of net hele grote knutselwerken te maken. Het huis van een kabouterpopje inrichten, of een reuzegerecht maken? Het kan allemaal! ...
> lees meer
  • Ben je een kabouter of liever een reus? Vanuit deze personages kan je de kinderen prikkelen om hele kleine of net hele grote knutselwerken te maken. Het huis van een kabouterpopje inrichten, of een reuzegerecht maken? Het kan allemaal!
  • Voor gevorderden: verkleed jezelf als een kunstenaar. Kom langs in de knutselhoek met enkele van je ‘eigen werken’. Vertel de kinderen wat je techniek is en pas die samen met hen toe. Bijvoorbeeld: Van Gogh komt stempelen met wattenstaafjes, Mondriaan maakt kunstwerken met kleurvlakken, Christo pakt allerlei grote en kleine dingen helemaal in.
 
Materialen
Vernieuw het materiaal af en toe. Niet alles hoeft altijd ter beschikking te zijn. Door materiaal te variëren komen kinderen beter op ideeën. ...
> lees meer
  • Vernieuw het materiaal af en toe. Niet alles hoeft altijd ter beschikking te zijn. Door materiaal te variëren komen kinderen beter op ideeën.
  • Haal ander speelmateriaal binnen in het knutselatelier: auto’s om te versieren, poppen om aan te kleden, bouwblokken als basis om verder af te werken. Of knutsel iets voor in de andere speelhoeken: pizza’s voor in de keukenhoek, hoeden voor in de verkleedhoek...
  • Verzamel waardevol kosteloos materiaal van verschillende soorten: kaasdozen, wc-rollen, plastiek flessen, doppen, eierdozen, schelpen, schoendozen, botervloten.
  • Vind je bepaald materiaal niet makkelijk? Maak een concrete lijst en vraag de hulp van de ouders. Dit is bijvoorbeeld inspirerend knutselmateriaal: pionnen van oude (en onvolledige) gezelschapspelen, spoelen van naaigaren, knopen, grote kartonnen buizen, resten hout, behangpapier, lappen stof,  oude fotokaders, cadeaulint, gordijnringen, wol, magneten, …
  • Voeg natuurlijk materiaal toe: stenen, schors, dennenappels, kastanjes, mos, takken, eikels, bladeren, gras… geven heel wat knutsel-inspiratie.
  • Een fototoestel/hoekje: trek af en toe foto’s van de kinderen tijdens het knutselen en bezorg eens een actiefoto aan de ouders in de plaats van een afgewerkt knutselwerkje.

Standaardactiviteiten die de kinderen al goed kennen (bijvoorbeeld kleurplaten of macramé) horen hier minder thuis. Probeer met de materialen de creativiteit van de kinderen te prikkelen! Of pas een nieuwe techniek toe op de gekende activiteit, een puzzel maken van de kleurplaat, inkleuren zoals Picasso…

 
Toegankelijkheid

Deze hoek is toegankelijk op woensdagmiddag. Op weekdagen hebben we een knutselkar die we kunnen rijden naar waar de kinderen graag willen knutselen. 

Pedagogische en andere aandachtspunten

In deze hoek is het nodig dat de kinderen worden aangezet tot opruimen. Maak hier duidelijke afspraken over en zorg er ook voor dat de kinderen weten dat dit verwacht wordt. Met een vuilnisbak en een papierbak en duidelijke logo’s op de verschillende plaatsen zorg je dat het materiaal goed terecht komt.

Ingezonden door VVSG Steunpunt Kinderopvang – 8 augustus 2018.
v. 71  Login
1
2
3
4
5
6