De waanzinnige boomhut
Aanleiding

We lezen samen het boek "de waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen". Tijdens het voorlezen fantaseren we samen wat voor een boomhut we zélf zouden willen. 

Verloop

Zullen we écht een boomhut bouwen?

Lucas, help je mee het knutselmateriaal nemen? Allerlei waardevol en kosteloos materiaal is goed. Leg het materiaal open zodat de kinderen alles kunnen zien. 

Wie wil graag een verdieping voor de boomhut maken? Geef de kinderen die willen meedoen een schoendoos of kartonnen doos om aan de slag te gaan. Alle ideeën zijn goed. Ga met de kinderen in gesprek over hoe hun boomhut eruit ziet. 

Amelie, ik zie dat je papier op de muren plakt. Stimuleer de kinderen om hun fantasie te gebruiken en speel hierop in. Seyma, wil je een stofje als tapijt? Hier heb ik er.

Stapel alle verdiepingen op elkaar, tot er echt een waanzinnige boomhut ontstaat. Frieda, wil je nog eentje maken? Hier heb je nog een doos.

De activiteit sloot ik pas af als de kinderen vonden dat hun verdieping af was. Ze konden de hele week aan de boomhut verder bouwen als ze daar zin in hadden.

Om af te sluiten liet ik de kinderen vertellen over hun verdieping en dan heb ik het resultaat tentoongesteld zodat de ouders deze konden zien.

Variaties

Je kan ook een ander boek gebruiken om de fantasie van de kinderen te prikkelen. Er zijn veel mogelijkheden.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Toon eerst enkel de boeken aan de kinderen en niet meteen al het materiaal. Bedenk samen hoe een verdieping eruit kan zien en laat hen aan de hand van het boek op ideeën komen. Zeg niet zelf wat ze moeten knutselen, geef de kinderen de ruimte om zelf te kiezen. 

Trefwoorden
Diversiteit
Ingezonden door Struyven Emilie – 27 maart 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.