Puzzel knippen
Aanleiding

Rik kwam met zijn handen vol stukken tekening aangelopen en zegt: Kijk,ik heb een puzzel gemaakt!

Verloop

Neem scharen en leg die bij de tafel waar de kinderen aan het kleuren en tekenen zijn. Toon de stukken tekening van Rik. Wie wil er ook een puzzel maken? 

Door te wisselen, kunnen kinderen elkaars puzzel maken. Maxim, wie mag jouw puzzel maken?

Wie wil de plakband halen? Laat de kinderen experimenteren en nieuwe puzzels samenstellen. Welk stukje past bij elkaar? Ooh, die zijn ook mooi samen! Er ontstaan heel wat nieuwe collage's uit de verschillende tekeningen. 

Sommige kinderen willen gewoon graag veel knippen. Dat is prima. Jules, jij bent zo leuk aan het knippen!

Variaties

Geef de kinderen een doos om hun 'puzzel' in op te bergen. Als je ze maakt in karton, kunnen ze nadien gebruikt worden om mee te spelen. 

In plaats van gewoon willekeurig knippen, kan je ook speciale puzzelstukken maken: bogen, repen, kleine, grote... Haal inspiratie bij echte puzzels.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Knippen is voor kleuters een nieuwe vaardigheid. Laat hen zelf experimenteren. Biedt verschillende soorten scharen aan en help waar nodig. 

Ingezonden door Toverklasje (Basisschool Vierwinden) – 27 maart 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.