Speeltip
0-3 jaar
Materiaalchecker
29 / 06 / 2020
Print      Download PDF
Speelgoed of speelmateriaal?

Kinderen spelen als vanzelf, spelen is iets wat automatisch gaat. Spelen is dé manier voor kinderen om de wereld te ontdekken. Die wereld is véél meer dan enkel speelgoed. Spelen is materiaal manipuleren, ontdekken, verkennen, combineren… Door materiaal komen kinderen op ideeën. Door hen voldoende en gevarieerd speelmateriaal aan te rijken kan je hen extra prikkels en speelimpulsen geven.

Onder speelmateriaal verstaan we alles wat voor kinderen interessant is om mee te spelen. Een oude telefoon, dekseltjes van lege potten, een stuk stof, natuurmateriaal,… Speelmateriaal is dus veel meer dan alleen speelgoed. Speelgoed is alles wat speciaal ontwikkeld is voor het spelen van kinderen. Vaak te koop in speelgoedwinkels.

Benieuwd of jij voldoende en gevarieerd speelmateriaal van alle categorieën in je opvang hebt? Met deze checklist krijg je snel een overzicht. 

Heb je de checklist ingevuld en wil je je speelmateriaal aanvullen? Bekijk dan de foto’s hieronder.  Ze geven je inspiratie per categorie én je krijgt ook telkens enkele prikkelende vragen die je kan beantwoorden. Je ziet hoe je dat materiaal kan variëren of uitbreiden.

1 / 13

Muziek

Tamborijn, xylofoon, fluit, trommel, bellen, rammelaar, regenbuis, liedjesboek, CD, radio, microfoon...

  • Denk je aan materiaal trommelen/slaan – rinkelen – schudden – fluiten – melodie?
  • Komen kinderen in aanraking met verschillende genres muziek? Niet enkel kinderliedjes, maar ook klassiek, jazz, …?
2 / 13

Rollend materiaal en voertuigen

Autoband, blauwe ton, skateboard, loopfiets, duwauto, loopkar, winkelkar, driewieler, kast of stoel op wielen, ...

  • Kunnen kinderen de rollende materialen gebruiken om zélf op te zitten, iets mee te vervoeren, mee rond te rijden?
  • Zijn er makkelijkere en moeilijkere rollende materialen en voertuigen?

3 / 13

Water en zandmateriaal

Vormen, emmer, schepje, hark, zeef, eendjes, gieter, bootjes, buizen en goten, waterpistool, spuit, …

  • Welk materiaal is er om te vullen? Wat om te scheppen? Zijn er verschillende opties om uit te kiezen?
  • Kunnen kinderen ook binnen met zand, water of andere losse materialen spelen?
  • Welke materialen uit andere categorieën zijn leuk om met zand of water te combineren?
4 / 13

Knutselmateriaal

Papier, stiften, lijm, karton, wol, schaar, verf, borstels, rubberbladen, veren, kleurpotloden, wasco, plasticine, klei...

  • Welk materiaal wordt verbruikt bij een activiteit? Hoe zorg je ervoor dat je het aanvult?
  • Is er ook variatie in gebruiksmateriaal? Verschillende scharen, penselen, potloden, wasco’s?
  • Mogen kinderen ook knutselen met ander materiaal, bijvoorbeeld verven met blokken?
5 / 13

Sport- en bewegingsmateriaal

Kegels, verschillende ballen, mat, klimrek, kruiptunnel, wip, glijbaan, schommel, activity center...

  • Lopen, springen, vliegen, kruipen, klimmen, vallen, opstaan… zijn alle manieren van beweging mogelijk?
  • Welk materiaal stimuleert welke beweging?
  • Is er moeilijk en makkelijk materiaal te vinden?
6 / 13

Groot materiaal

Autoband, touw, doek, drankbak, grote zachte blokken, quadro, stokken, kussens, krukje of stoel...

  • Kunnen kinderen dit materiaal zelf nemen?
  • Welke materialen zijn voor hen nét haalbaar om te vervoeren (en dus extra uitdagend)?
  • Hoe kan je dat nog meer stimuleren?
7 / 13

Fantasiemateriaal

Pop en poppenspullen, playmobil, auto’s, dino’s, poppenkastpop, speelgoeddieren, ...

  • Speelt het fantasiemateriaal in op de leefwereld van kinderen?
  • Wat houdt hen bezig en hoe kan je dat stimuleren?
8 / 13

Klein bouwmateriaal

Duplo, houten blokken, plastiek blokken, bouwsystemen, knikkerbaan, puzzels…

  • Verschilt dit materiaal in moeilijkheid? Wat is makkelijker voor jonge kinderen, wat is moeilijker voor grotere kinderen?
  • Welke materialen kan je combineren met elkaar?
  • Van welk materiaal is er zoveel dat het spectaculair wordt?
9 / 13

Waardevol kosteloos materiaal

WC-rollen, eierdozen, yoghurtpotten, botervlootjes, kartonnen rollen, kranten, schelpen, dozen, doeken, melkblikken, stenen,…

  • Hoe kan je dit inzetten bij de andere categorieën?
  • Heb je een plan om dit soort materiaal voortdurend te verzamelen en op te slaan?
  • Hoe kan je ook meer bijzonder materiaal vinden?
10 / 13

Verkleedmateriaal

Hoeden, handtassen, dassen, strikken, schoenen, jassen, broeken, capes, schorten, ...

  • Hoe kan je voor een leuke variatie zorgen? Denk aan verschillende kledingstukken, maar ook kleuren, soorten stof, texturen…
  • Hoe maak je dit materiaal veilig genoeg voor kinderen?

11 / 13

Natuurmateriaal

Takken, bladeren, kastanjes, stenen, mos, schors, aarde, boomstronken, eikels, schelpen, dennenappels, ...

  • Hoe zorg je in de buitenruimte voor (extra) los materiaal?
  • Hoe breng je dit naar binnen?
12 / 13

Boeken

Knisperboeken, voorleesboeken, strips, kartonnen prentenboeken, tijdschriften, kranten, …

  • Zijn er boeken op maat van elke leeftijd?
  • Heb je ook boeken in andere talen – fantasietaal – met enkel prenten?
  • Heb je ‘levensecht’ leesmateriaal, bijvoorbeeld reclamefolders?
  • Welke boeken mogen kinderen zelf nemen om te ontdekken? Welke hou je apart om voor te lezen? Waarom?
13 / 13

Levensecht materiaal

Telefoontoestel, toetsenbord, computerscherm, oude schoenen, kookpot, kassa, rekenmachine, oude munten ...

  • Waar kan je aan dit materiaal raken? Via de gemeente, op rommelmarkten of in de kringwinkel?
  • Hoe maak je dit materiaal veilig genoeg voor kinderen?

Bron:

Met dank aan Speelmakers en oMvormiNg om deze speeltip te schrijven.

Deze materiaalcheckker is ontwikkeld in kader van traject leren op de werkvloer educatieve ondersteuning van het steunpunt kinderopvang van de VVSG.

1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.