Fietspomp
Materiaal
Fietspomp
Aanleiding

Buiten staat een fietspomp. Eén van de peuters weet hoe je een fietspomp gebruikt en duwt erop. Zijn vriend kijkt verwonderd naar het uiteinde van de pomp. 'Vanwaar komt dat geluid?'

Verloop

Observeer wat hen boeit. Is het vooral de handeling op zich? Het geluid dat ze maken? De lucht die eruit stroomt? Zodra ze 'vast zitten', voeg je iets extra toe dat aanleunt bij hun interesse. 'Jij vindt dat geluid wel grappig hé Abdel? Doe je vinger eens hierop.... Hoor je het?' 'Oh, Anne, niet te dicht tegen je oor houden, anders doet het pijn.'  Stimuleer kinderen om op ontdekking te gaan. 'Probeer maar eens Sieme... Hihi, dat kriebelt hé.' 

Ongelooflijk hoe lang de kinderen in de ban waren van de fietspomp. Hier en daar moest ik even ingrijpen, maar ik kon vooral genieten van hun onderzoekswerk.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Een fietspomp is voor ons een gebruiksvoorwerp met een duidelijke handleiding. Voeg deze handleiding niet te snel toe. Het sterkt kinderen in hun zelfvertrouwen wanneer ze 'volwassen' voorwerpen zelf leren hanteren op hun eigen manier. 

Trefwoorden
Imitatie
Ingezonden door vzw Limburgs Steunpunt Kinderopvang – 8 september 2015.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.