Grasmannetjes maken
Aanleiding

De peuters in onze opvang zijn dol op experimenteren met materialen uit de natuur. Ik ging op zoek naar een manier om de natuur van buiten naar binnen te brengen.

Verloop

Neem voor elk kind een plastic bakje. Span er een nylonkous over met een elastiek zodat de kinderen deze zelf kunnen vullen met potgrond. Laat kinderen zoveel mogelijk zelf doen. ‘Goed zo, Gunne. Kies maar een lepel uit de doos.’ Neem vervolgens de potgrond en doe deze in een grote kom zodat de kinderen er makkelijk bij kunnen. ‘Janne, ik zie dat jij liever met je handen in de grote kom voelt. Voelt de potgrond koud aan?’

‘Meryem, wat deed jij al flink wat aarde in jouw nylonkous met jouw lepel. Wil je er graag al wat zaadjes in doen? Benoem zoveel mogelijk wat je ziet. ’Goed zo, Janne. Strooi de zaadjes maar op de aarde. Wie wil er al water op zijn zaadjes gieten? Laat de kinderen trots zijn op hun werk. 'Kijk, wat een knappe grasmannetjes hebben jullie gemaakt! Vind je dat grappig, Gunne? Kom, we zullen ze samen op de vensterbank zetten zodat de zaadjes kunnen groeien.'

Variaties
  • Zijn de mannetjes klaar? Laat de kinderen er mee experimenteren. Ze kunnen gebruikt worden als stressballetje om in te knijpen, figuren voor de poppenkast...
  • Ga de komende dagen samen met de kinderen regelmatig naar hun grasmannetje kijken. Laat hen deze zoveel mogelijk zelf water geven. 
  • Is het gras gegroeid? Laat de kinderen hun mannetje ontdekken door eraan te voelen, ruiken... 
Pedagogische en andere aandachtspunten
  • Sommige kinderen vinden het niet prettig als hun handen vuil zijn. Geef kinderen daarom de tijd om aan het materiaal te wennen.
Bron
http://knutsel.minimahulp.nl/knutsel160.html
Ingezonden door Micheline Peeters – 18 november 2019.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.