Speelhoek
Het schattenmuseum
Type
Permanente speelhoek
Leeftijd
Oudere kleuters
Trefwoorden
In en uit - Open en toe | Onderzoeken | Ordenen en sorteren | Vullen en verzamelen
Locatie
  • Binnen: in een speelhoek
Materiaal

Kleine sorteerbakken

Veel verschillende losse onderdelen: moeren, bouten, kastanjes, knopen, schelpen, kurken, magneten, grote houten parels, kroonkurken, doppen, stoffen lappen, bobijnen, linten, kleine stenen,…

Verschillende soorten ondergrond: kurk, metaal, plateau’s met randen, kommen, spiegel, een vergiet, een stuk vals gras

Aanleiding

De kinderen zijn vaak bezig met ‘schatten verzamelen’. Ik zie hoe ze stenen van buiten in hun broekzak steken, of een pluim meebrengen die ze op de speelplaats vonden. Ik wil hen ruimte geven om die ‘schatten’ te bewaren en er ook iets mee te doen.

Aanpak

‘Oh, misschien kunnen we een verzamelplaats voor onze schatten maken?’ Neem allerlei kleine dozen, potten en schalen die je kan vinden.

‘Waar zouden we alles kunnen in doen?’ Sorteer het materiaal met de kinderen.

Zorg voor een rustige plek waar je het materiaal mooi kan uitstallen. Vul de kast of tafel met de dozen en bakken vol kleine materialen. ‘Ik zie dat je het allemaal net wil rangschikken, Esma.’

Voor één keer kan je met de kinderen ook in het materiaallokaal waar normaal enkel de kinderbegeleiders in mogen in mag. ‘Welk materiaal vinden jullie nog leuk?’

Het inrichten van de hoek was een avontuur op zich. De kinderen waren heel nauwkeurig bezig met het sorteren van de ‘schatten’ en het rangschikken van alle dozen en schalen.

Inrichting
  • Zoek naar een rustige hoek. Het handigste is om een lage tafel, met kussens of een tapijt eronder, in het midden te zetten.
  • Zorg ervoor dat al het materiaal zichtbaar is. Zorg dat de bakken redelijk vast staan en niet teveel schuiven.
  • Misschien heb je wel een onderzoekstafel met randen of kan je dat laten maken? Een simpele versie: verzamel plateaus met opstaande randen. Die kan je vastmaken aan de tafel of in de kast. Of neem deksels van schoendozen die je aan elkaar vast maakt, zo maak je grote sorteervakken.
  • Denk aan verschillende ondergronden: magnetisch, zacht, ruw, glad… Bijvoorbeeld een prikbord, een magneetbord, een stuk tapijt, een spiegel of net een doorzichtige plaat. Als deze speelhoek echte muren heeft als afbakening, kan je die ook gebruiken.
  • Een leuke optie: hang een ophangsysteem op: zo kunnen de kinderen zelf bekers met materiaal via haken aan de muur hangen.
Speelimpulsen
Fantasie
Deze hoek leent zich helemaal tot materiaal sorteren. Per kleur, per vorm, van groot naar klein? Je kan het zo gek niet bedenken! ...
> lees meer
  • Deze hoek leent zich helemaal tot materiaal sorteren. Per kleur, per vorm, van groot naar klein? Je kan het zo gek niet bedenken!
  • Met dit soort los materiaal kan je op de verschillende ondergronden makkelijk figuren maken. ‘Welke dieren zouden we kunnen maken?’ Stimuleer de kinderen om te fantaseren en op zoek te gaan naar het materiaal dat ze nodig hebben om een figuur te maken. Eventueel kan je prenten ophangen als inspiratie.
  • Deze hoek kan heel makkelijk een winkel worden. Met wat fantasie worden alle materialen als snel de pillen van de apotheker, of lekkere hapjes voor de andere kinderen?
  • Ga in en rond je locatie op schattenzoektocht. In de buurt of in de natuur vind je gegarandeerd nieuwe schatten voor in het museum. Misschien wel een speciaal stuk?
 
Personages
Er komt een echte onderzoeker langs. Die bekijkt al het materiaal, met een vergrootglas of een oude microscoop. Samen met de kinderen somt hij eigenschappen op van het materiaal. En hij gaat ook testen: ‘Hoe stevig is het materiaal? Wat kan ik laten vallen en wat niet?’ ...
> lees meer
  • Er komt een echte onderzoeker langs. Die bekijkt al het materiaal, met een vergrootglas of een oude microscoop. Samen met de kinderen somt hij eigenschappen op van het materiaal. En hij gaat ook testen: ‘Hoe stevig is het materiaal? Wat kan ik laten vallen en wat niet?’
  • Er is een koopman die heel veel interesse toont: hij wil 20 denappels (oei, we hebben er nog maar 15!). Uiteraard betaalt hij niet met geld, maar ruilt hij met andere waardevolle voorwerpen.
  • Een piraat of oude koning die er echte schatten van wil maken om te bewaren en te beschermen. Misschien begraven we wel een kist met daarin de echte toppers uit onze collectie?
 
Materialen
Geef de kinderen enkele bekers of kleine potten. Zo kunnen kinderen onderzoeken hoe ze die kunnen vullen en terug leegmaken. ...
> lees meer
  • Geef de kinderen enkele bekers of kleine potten. Zo kunnen kinderen onderzoeken hoe ze die kunnen vullen en terug leegmaken.
  • Voeg magneten toe. Test wat er magnetisch is. En wat niet.
  • Haal er een touw of een stok bij. Op die manier kan je materiaal met gaten in (knopen, moeren, …) rijgen.
  • Met wat verf teken je makkelijk lijnen of figuren op het materiaal. Zo nodigt het weer uit tot andere speelideeën. Je kan een puzzel maken, de lijnen vervolledigen…
  • Zijn er erg kleine materialen? Haal er enkele pincetten bij. Dit is een nieuw voorwerp voor kinderen om mee te experimenteren.
  • Haal er eens een blinddoek bij. ‘Welk voorwerp voel je in je handen? Wat denk je dat het is?’
  • Een lage waterbak is ideaal om te testen welk materiaal kan zinken of drijven.
 
Toegankelijkheid

Deze hoek gaat open als er veel kinderen binnen spelen, bijvoorbeeld bij regenweer.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Deze speelhoek zit boordevol kleine onderdelen. Leuk om te ontdekken, maar die raken ook snel door elkaar. Organiseer regelmatig een sorteermoment en maak aan de kinderen goed duidelijk welk materiaal thuishoort. Je kan in het midden een ‘vanallesbak’ maken en in de andere bakken het materiaal wél sorteren, zo is er voor elk wat wils.

Zoveel verschillende spullen zijn ook leuk om te benoemen: gebruik de echte namen, zo leren kinderen die ook: gordijnringen, bobijnen, kroonkurken… Door de verschillende ‘schatten’ te benoemen prikkel je de nieuwsgierigheid van de kinderen.

Ingezonden door VVSG Steunpunt Kinderopvang – 8 augustus 2018.
v. 71  Login
1
2
3
4
5
6