Ik zie de jongste kleuters vaak dingen vullen en weer leegmaken. Ze vullen bijvoorbeeld een handtas vol klein speelgoed, lopen ermee rond en gieten het uit in een emmer waarmee ze opnieuw op stap gaan.
Ik zie hen ook met beide handen wroeten in de speelgoedbakken. Allerlei stukken speelgoed, maar ook 'een verdwaald kruimeltje' worden zorgvuldig bestudeerd.
Voorzie een grote lage bak met allerlei waardevol kostenloos materiaal zoals knopen, wasknijpers, wattenproppen, steentjes, rietjes,... Kijk hoe de kinderen reageren op dit materiaal. 'Baziel, dat kriebelt een beetje aan jouw vingers hé.' 'Sinem, wil je de wasknijper eraf? Kijk eens goed hoe je dat kan doen.'
Zodra de kinderen klaar zijn met hun eerste verkenning, plaats je enkele lepels en lege plastic bekers met hun deksel naast de bak. Wacht opnieuw af wat de kinderen ondernemen. 'Kijk eens naar Lander, wat doet hij nu? Hij roert in de bak.' Observeer kinderen hun initiatieven. 'Zie je dat Haley? Je schudt met de fles en dan vallen de bolletjes eruit. Hoe kan je dit nu oplossen?'
Door het soort materiaal zijn de speelmogelijkheden oneindig. Probeer vooral te observeren en kinderen op weg te helpen zodra ze dit aangeven.
Giet een beetje water in de bak opdat de materialen nat worden en bijgevolg andere ervaringen opleveren.
Geef de kinderen spaghettiknijpers in plaats van lepels om ze extra uit te dagen bij het grijpen van de materialen.
Stem het beschikbare materiaal af op de kinderen. Enerzijds kies je materialen die zo dicht mogelijk aansluiten bij de interesses van de kinderen. Anderzijds bewaak je de veiligheid waarbij je geen kleine oneetbare materialen aanbiedt aan kinderen die materiaal verkennen met hun mond. Kleine tip; Wanneer je materiaal volledig kan 'verstoppen' in een WC-rolletje, kan het ingeslikt worden door jonge kinderen en bied je het enkel onder begeleiding aan. Voor kinderen die niet langer verkennen met hun mond, kan dit uiteraard wel.