Potje op potje op potje
Aanleiding

Ik had op de speelmat een aantal plastieken doosjes, potjes en botervlootjes met deksel gelegd. De kinderen waren geprikkeld door materiaal dat eigenlijk geen écht speelgoed was en gingen op ontdekking. Eén kind zette twee potjes op elkaar. De andere kinderen volgden zijn voorbeeld met wisselend succes. 

Verloop

Plooi een stuk stevig karton in twee. Hou het tegen het onderste potje om zo een meer stevige toren te bouwen. Dit verhoogt de kansen op succes voor de jongste kinderen. 'Nu kan je makkelijker stapelen, zet het maar op het doosje. Ik zal het karton vasthouden.' 'Amai, jij kan nogal bouwen!' 'Oei, pas op, ik denk dat hij bijna gaat vallen.' Zodra er een toren is gemaakt, kan je het stuk karton weghalen om het bouwwerk te bewonderen.

Toen we dit speelden, wou één van de peuters het karton vasthouden. Elk kind die wou, mocht dan ook beurtlings het karton vasthouden. Leuk om te zien hoe ze glunderden van trots om deze rol te mogen vervullen. 

Ingezonden door VVSG Steunpunt Kinderopvang – 24 maart 2015.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.