Portefeuille
Materiaal
Portefeuille
Aanleiding

Het is me opgevallen dat jonge kinderen erg geïnteresseerd zijn in het stiekem pakken en leegmaken van portefeuilles. Wanneer ze wat ouder zijn, proberen ze vaak de inhoud geconcentreerd terug te steken.

Verloop

Vul een (oude) portefeuille met (oude) naamkaarten, klantenkaarten, bankkaarten, nepgeld (briefjes) en ticketjes van de winkel. Leg de portefeuille ongemerkt op een zichtbare plaats voor de kinderen.

De portefeuille wordt al gauw opgemerkt door één van de kinderen. Ze gaat voorzichtig op onderzoek, neemt er een bankkaart uit en legt deze in een potje. 'De kaart ligt in het potje.' Ondertussen gaat een ander kind de portefeuille volledig leegmaken en de inhoud verspreiden. 'Nu is mijn portefeuille leeg. Helpen jullie hem terug te vullen?'  Geef elk kind dat betrokken is bij dit spel een eenvoudige opdracht op maat.  

Eén van de peuters begon het nepgeld geconcentreerd te scheuren. 'Die briefjes gaan we niet scheuren, ik zal je iets anders geven.'  Haal wat reclamefolders die het kind mag scheuren.

Variaties

Je kan de portefeuille in een lege handtas steken samen met andere spullen.

Speelgebieden
Onderzoeken en ontdekken
Ervaringsgebieden
Zin voor initiatief
Kleine motoriek
Speelschema's
Insluiten
Ordenen en sorteren
Pedagogische en andere aandachtspunten

Steek geen munten in de portefeuille. De kinderen kunnen deze inslikken.

Ingezonden door VVSG Steunpunt Kinderopvang – 5 januari 2015.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.