Voetmassage
Aanleiding

Een van de begeleidster volgt een cursus massage en vertelt daarover aan de kleuters tijdens het middageten. 

Verloop

Wie wil er ook eens proberen om massage te doen?

Zoek een rustige plek of een rustig lokaal. Zorg ervoor dat het donker en warm is. Zet stoelen klaar. Vraag de kinderen om per twee te gaan zitten. Wie wil er de massage geven en wie wil er van de massage genieten? 

De voeten kunnen in het water. Hoe voelt het water, Sira? Is het koud of warm? Doe er een beetje badschuim of badzout bij. Wie voelt het verschil? Wat vind je leuker? 

Geef de kinderen, nadat ze hun voeten afgedroogd hebben, wat créme. Welke bewegingen kan je allemaal maken met je hand, Isra? Vind je het leuk wat Isra doet, Joeri? Laat de kinderen experimenteren en ontdekken wat ze leuk vinden. Als de kinderen er klaar voor zijn, kunnen de rollen omdraaien. 

Variaties

Laat de kinderen die daaraan toe zijn massagebewegingen uitvinden en aan elkaar tonen. 

Met handen in plaats van voeten kan het ook. 

Pedagogische en andere aandachtspunten

Een rustige activiteit vraagt om een rustige ruimte. Muziek, een zachte ondergrond en een warm lokaal brengen de kinderen vanzelf in de juiste sfeer. 

Bron
Opleiding massage therapeut,voetreflexologie
Trefwoorden
Diversiteit | Rituelen
Ingezonden door Ann Dessein (Stad Gent) – 27 maart 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.