Timmeren
Aanleiding

In de bouwhoek gebruiken kinderen de blokken als hamer om andere blokken vast te maken. Ik zie dat ze doen alsof ze aan het timmeren zijn. 

Verloop

Wie wil graag eens echt timmeren? Rinus, ik zie dat jij graag wil meedoen!

Zet 3 kleine tafels klaar waar de kinderen kunnen komen experimenten. Er zijn verschillende dingen die de kinderen kunnen doen en ze kunnen vrij afwisselen.

Schroeven draaien: Kinderen kunnen met schroevendraaiers gaten prikken in de piepschuimplaten, ze kunnen er schroeven in draaien met de hand of met een schroevendraaier. Hoe zou dat het best werken, Aidan? 

Moeren en bouten: Experimenteren met plankjes met draadstangen: de kinderen kunnen hier vleugelmoertjes over draaien. Bente, Ik zie dat jij ze allemaal op één bout wil doen.

Timmeren: de kinderen kunnen met kleine hamers nagels in planken kloppen. Als het moeilijk is zelf de nagels vast te houden, kunnen ze dit doen met behulp van een wasspeld.

Geef de kinderen de kans om te experimenteren zelf varianten te bedenken. 

Pedagogische en andere aandachtspunten

Zorg bij deze activiteit voor kleine groepjes. Dan kan de begeleiding de kinderen goed ondersteunen als er iets niet lukt. Op die manier kan je erop letten dat de kinderen voorzichtig met het materiaal omgaan. 

Ingezonden door Griet Tack (Gemeente Oostrozebeke (IBO De Wiemkes)) – 27 maart 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.