Bij de waarzegger
Aanleiding

Het is complimentendag. We willen graag op een speciale manier de kinderen complimenten geven. Als ze aankomen staat er een mysterieuze tent in het midden van de zaal. Wie zou daarin zitten? Jullie kunnen om beurt gaan kijken... 

Verloop

Zet een tent op in de ruimte of zorg in een andere ruimte voor een sfeervolle inkleding. Hang doeken op, doe sfeervolle verlichting aan... Maak van een glazen kom een mysterieuze glazen bol door er doeken en eventueel een klein lichtje in te doen. Zet zachte muziek op. 

De kinderen mogen om beurt bij de waarzegger komen. Er zijn verschillende kaarten in een aantal thema's (vriendschap, liefde...). Kies jij maar een kaart, Lisl. Vertel aan de kinderen iets in dat thema.

Daarna kan je ook een aantal sterke punten van de kinderen benoemen (bv. jij helpt vaak andere kinderen; jij bent heel sportief; jij bent heel rustig; jij kan goed knutselen; jij hebt altijd leuke ideeën...). Als de kinderen daar zin in hebben, kan het gesprek ook verder gaan over hoe ze zich voelen en wat ze leuk vinden. 

Zo ontstonden leuke gesprekjes tussen de waarzegger en de kinderen. De kleuters waren hierdoor gefascineerd en gingen er helemaal in op.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Hou de gesprekjes met de kinderen positief en heel concreet. Kleuters kunnen moeilijk realiteit van fantasie onderscheiden.Zorg dat je meer vragen stelt dan dat je info geeft over 'de toekomst'. 

Ingezonden door Griet Tack (Gemeente Oostrozebeke (IBO De Wiemkes)) – 27 maart 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.