Onlangs ontdekte één van de kinderen uit de groep een boterbloem in een hoek van de tuin. Hij bestudeerde het bloempje en kwam het vol energie tonen aan de begeleiders. Na onze lovende reactie, gingen ook andere kinderen op zoektocht.
'Wat een verzameling bloemen hebben we hier.' 'Oh, kijk nu, Gaëtan heeft een tak mee.' 'En wat heeft Medina mee? Juist, een paardenbloem...Klopt Younes, die is geel.' Kijk goed waar de kinderen hun interesse naar uitgaat en informeer hen over de eigenschappen. 'Lente, ik zie dat de stengel niet recht wil blijven staan. Hij is te dun en te zacht om te blijven staan.'
'Ga je ze op een rijtje leggen Gaëtan? Prima.' Stimuleer kinderen in hun eigen creaties. 'Miriam maakt liever een takken boeket.' Zodra je merkt dat hun betrokkenheid afneemt, prikkel je hun fantasie. 'Twee bloemen als ogen en een takje als mond. Wat mis ik nog?'
Breng kinderen een basishouding van respect bij voor de natuur opdat ze niet lukraak gaan plukken en trekken.
Het proces is veel belangrijker dan het product. Verlies je niet in het creëren van iets tastbaars en/of moois.