LandArt
Aanleiding

Onlangs ontdekte één van de kinderen uit de groep een boterbloem in een hoek van de tuin. Hij bestudeerde het bloempje en kwam het vol energie tonen aan de begeleiders. Na onze lovende reactie, gingen ook andere kinderen op zoektocht.

Verloop

'Wat een verzameling bloemen hebben we hier.' 'Oh, kijk nu, Gaëtan heeft een tak mee.' 'En wat heeft Medina mee? Juist, een paardenbloem...Klopt Younes, die is geel.' Kijk goed waar de kinderen hun interesse naar uitgaat en informeer hen over de eigenschappen. 'Lente, ik zie dat de stengel niet recht wil blijven staan. Hij is te dun en te zacht om te blijven staan.'  

'Ga je ze op een rijtje leggen Gaëtan? Prima.' Stimuleer kinderen in hun eigen creaties. 'Miriam maakt liever een takken boeket.' Zodra je merkt dat hun betrokkenheid afneemt, prikkel je hun fantasie. 'Twee bloemen als ogen en een takje als mond. Wat mis ik nog?'

Pedagogische en andere aandachtspunten

Breng kinderen een basishouding van respect bij voor de natuur opdat ze niet lukraak gaan plukken en trekken.

Het proces is veel belangrijker dan het product. Verlies je niet in het creëren van iets tastbaars en/of moois.  

Ingezonden door Mart Achten (Erasmushogeschool Brussel) – 24 juli 2017.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.