Fruitcube
Aanleiding

We bieden de kinderen geregeld hapklare stukken fruit en groenten aan. De jongste kinderen nemen de stukken vaak onmiddellijk in de handen om ze al dan niet in hun mond te steken. We zouden het fijn vinden als de kinderen het fruit ook iets langer bekijken voordat ze op tactiele verkenning gaan.

Verloop

Voorzie diverse ijsblokvormen. Spoel de groenten en het fruit grondig. Snij het fruit en de groenten in kleine stukken aan een tafel op kindhoogte. 'Ik zie dat je wil helpen Shelsey. Ga jij de bessen al van de steel trekken? Prima, je mag ze in die kom doen.' Vul samen met de kinderen de ijsblokvormen met fruit en groente. Doe bij voorkeur één soort per vorm. 'Prima Ciriel, met die gieter kan jij er water over gieten.' 'Oei, beetje gemorst, neem maar een schotelvod om het op te kuisen.' Plaats de gevulde ijsblokvormen in de diepvriezer.

'Wie gaat er mee kijken wat er gebeurd is met onze stukjes fruit en groente?' Zet de ijsblokvomen binnen handbereik. 'Ja, dat is een beetje koud hé.' 'Jij wijst naar de aardbei Gilbert.' Laat hen verkennen en proberen om de stukken eruit te halen. 'Wat zijn dat voor bolletjes in jouw ijsblok? Klopt, dat zijn bessen, blauwe bessen.'

Pedagogische en andere aandachtspunten

Stem het soort fruit en groente af op de leeftijd van de kinderen.

Ingezonden door Sofie Van Raemdonck (KDV Beierskind v.z.w. Overijse) – 29 mei 2017.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.