Huisgemaakt muziekorkest
Aanleiding

Toen Mirianne’s mama gisteren langskwam om gitaar te spelen, trok het instrument zelf de meeste aandacht. De peuters trokken het liefst van al zelf met hun vingers aan de snaren van de gitaar en luisterden verwonderd naar de klank die er uit voortkwam.

Verloop

Maak samen met de kinderen zelf muziekinstrumenten met waardevolle kosteloze materialen: blikken dozen met parels en een ballon er over, zakdoekdozen met elastieken errond, karton met kroonkurken, schudflesjes… Laat de kinderen zoveel mogelijk zelf doen. ‘Wat heb je die doos mooi geverfd, Amber. Zal ik jou helpen de elastieken er omheen te doen?’
Instrumenten klaar? Dan is het tijd om ze uit te testen. ‘Waaw, Marion. Wat een mooie klanken komen er uit jouw flesje! En hoor eens bij Amber. Haar instrument maakt ook een gek geluid he?’

Geef kinderen de mogelijkheid om alle instrumenten te ontdekken. ‘Amber, even geduld. Zo meteen mag jij de gitaar van Yussuf eens proberen. Nu speelt hij er even mee’.

Variaties
  • Muziekinstrumenten zijn leuk. Maar ook zelf kan je heel leuke geluiden maken met de kinderen: klappen in de handen, stampen met de voeten, trommelen op tafel… Sfeer verzekerd.
  • Neemt de interesse af? Daag de kinderen uit door te oefenen in ritme en tempo: ‘Nu gaan we eens heel snel trommelen en schudden. Doe maar zo hard je kan! Goed zo! En nu weer trager en trager tot het helemaal stil is… En sssst! En we beginnen weer te trommelen, harder en harder!’ enzovoort.
  • Zijn de instrumenten een succes? Vernieuw deze regelmatig door nieuwe materialen aan te reiken: rammelaars met kroonkurken of dopsels, xyclofoon met houten blokjes...
Trefwoorden
Imitatie | Onderzoeken
Ingezonden door Kinderdagverblijf De Burcht vzw – 8 november 2019.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw doen?
3. Wat zou je anders doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.