Toen Mirianne’s mama gisteren langskwam om gitaar te spelen, trok het instrument zelf de meeste aandacht. De peuters trokken het liefst van al zelf met hun vingers aan de snaren van de gitaar en luisterden verwonderd naar de klank die er uit voortkwam.
Maak samen met de kinderen zelf muziekinstrumenten met waardevolle kosteloze materialen: blikken dozen met parels, zakdoekdozen met elastieken errond, karton met kroonkurken, schudflesjes… Laat de kinderen zoveel mogelijk zelf doen. ‘Wat heb je die doos mooi geverfd, Amber. Zal ik jou helpen de elastieken er omheen te doen?’
Instrumenten klaar? Dan is het tijd om ze uit te testen. ‘Waaw, Marion. Wat een mooie klanken komen er uit jouw flesje! En hoor eens bij Amber. Haar instrument maakt ook een gek geluid he?’
Geef kinderen de mogelijkheid om alle instrumenten te ontdekken. ‘Amber, even geduld. Zo meteen mag jij de gitaar van Yussuf eens proberen. Nu speelt hij er even mee’.