Ritsenpret
Aanleiding

De kinderen zijn gefascineerd door de sluitingen van hun jas, hun broek, schoenen,... Bovendien zitten ze volop in de fase waarin ze alles zelf willen doen.

Verloop

Zoek een groot stuk stof of een doek en bevestig hier diverse sluitingen aan. Leg het doek op een zichtbare plek waar de kinderen er bij kunnen. Kijk hoe de kinderen reageren en benoem wat ze doen. ‘Tim, ik zie dat je de broeksriem wil dicht doen. In welk gaatje wil je hem stoppen?’ Speel in op hun handelingen. ‘Wat kan jij die rits vlug open en dicht doen, Eldar. Zal ik je jas eens zoeken zodat je het daar ook eens kan proberen?’ Laat de kinderen zelf op ontdekking gaan. Je zal zien hoe geconcentreerd ze experimenteren met de verschillende sluitingen.

Variaties

Neemt de interesse voor de sluitingen op het doek af? Bied dan enkele kledingstukken aan met diverse sluitingen. Zo kunnen de kinderen experimenteren en oefenen met echte materialen.

Zorg voor voldoende variatie aan sluitingen: velcrosluitingen, knopen, ritsen, riemen, hersluitbare zakjes, stropzakjes, veters, …

Pedagogische en andere aandachtspunten

Werk zoveel mogelijk met sluitingen uit de echte wereld. Kinderen vinden het geweldig om te mogen experimenteren met materiaal uit de 'échte' wereld. Dit sterkt hun in de ontwikkeling van een positief zelfbeeld.

Ingezonden door Ann-Sophie De Witte – 31 juli 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.