Plastiek buizen, kleine kabelhaspels, goten, geribbelde buizen, panlatten, bezemstelen, doeken, klemmen, oude plastiek stoelzittingen, autobanden, houten planken, kussens, touwen, klemmen, paletten, plastiek of rubber vloertegels, stukken tapijt… Het is belangrijk dat er veel verschillend materiaal is.
Zoek naar grote, losse materialen die de kinderen zélf of met z’n twee kunnen verplaatsen.
Op het internet had ik een filmpje gezien over ‘loose parts play’. Ik dacht meteen aan enkele kinderen, die in hun spel het weinige los materiaal dat er is ook vaak gebruiken en bijvoorbeeld een parcours maken met het pallet en de autoband die er al zijn. Het leek me leuk om hier meer op in te zetten en de kinderen buiten nog meer gestimuleerd worden in hun spel.
Doe een duidelijke oproep naar ouders om materiaal te verzamelen. Het handigste is om een lijst te maken met foto’s erbij, zo breng je in beeld welk materiaal je nodig hebt. Maak het materiaal kindvriendelijk door het proper te maken, af te schuren of de randen af te plakken zodat het niet snijdt.
Ontdek samen met de kinderen het materiaal. ‘Dat is een grote buis he, Wannes! Wat kan je daarmee maken?’ Laat hen experimenteren en stimuleer wat er gebeurt. ‘Kijk, Asmi heeft een wiebelplank gemaakt door die buizen te gebruiken.’
Vraag aan de kinderen wat ze leuk materiaal vinden, wat ze nog willen.
Eddy de Lange heeft een echte vouwmeter mee. Hij wil de allerhoogste bouwwerken meten. ‘Hoe hoog kunnen jullie bouwen?’
Dit materiaal is altijd toegankelijk als de kinderen buiten spelen.
Zorg dat er van het materiaal genoeg is. Kinderen willen al spelend soms hetzelfde materiaal gebruiken. Eigenlijk kan alles in deze hoek: bouwen, materiaal verplaatsen, fantasiespel… Zorg ervoor dat er genoeg speelkansen zijn, zodat kinderen niet (te veel) met het materiaal gaan gooien.
Deze hoek is gevuld met grote materialen. Soms lijkt het alsof kinderen die niet goed alleen kunnen dragen of verplaatsen. Geef hen de ruimte om te experimenteren en elkaar waar nodig hulp te vragen. Op die manier gaan de kinderen een uitdaging aan en zijn ze trots als het gelukt is om iets te zetten zoals ze het willen.