“Kinderbegeleidster Kelly las net een leuk verhaaltje voor over het kleurenmonster. We mogen nu aan de deur gaan staan, altijd een verrassing wat er in de speel-tafel ligt. Met een luide “jaaaaaaa” openen we de deur. Ik snel naar de tafel en zie iets vreemds liggen, het lijkt op zand maar toch anders. Durf ik het aan te raken? Met een schepje probeer ik het voorzichtig. Ik ontdek nog iets anders en kijk naar Kelly voor hulp. Ze vraagt me wat het zou kunnen zijn. Ik pak het vast en ontdek dat het rood is, net zoals in het verhaaltje. Stiekem wil ik het proeven, maar dat lijkt me geen goed idee. Mijn vriendjes vinden andere kleuren. Terwijl ik verder zoek, ontdek ik iets zachts en kouds. Als ik erin kneed, verandert de vorm en zie ik blauw! Het is zo leuk om nieuwe dingen te ontdekken!”
Wat is sensomotorisch spel?
Bij sensomotorisch spel gebruiken kinderen hun zintuigen. Ze ontdekken met ogen, oren, handen neus én met mond. Ze maken kennis met verschillende soorten texturen, kleuren, vormen, licht, geluiden, geuren en smaken. Het is een manier van spel die de fantasie en creativiteit van kinderen prikkelt.
Wie kan er sensomotorisch spelen?
Sensomotorisch spelen is geschikt voor alle leeftijden. Zorg er wel voor dat het materiaal dat je gebruikt, aangepast is aan de leeftijd van de kinderen. Vermijd kleine voorwerpen bij baby’s om verstikking te voorkomen. Maak telkens de inschatting of de kinderen hier vrij mee kunnen spelen of dat begeleiding toch nodig is.
Welke voordelen heeft sensomotorisch spel?
- Kinderen spelen vanuit hun eigen interesses.
- Het stimuleert de zintuigen: ruiken, voelen, proeven, horen en zien
- Kinderen ontdekken de wereld om zich heen, leren verbanden leggen bv: als ik dit schuim vastneem dan wordt het helemaal plat, dit voelt koud, dit voelt glibberig, …
- Het stimuleert de ontwikkeling van de hand-oog coördinatie en het geheugen (cognitieve stimulatie)
- Als kinderbegeleider benoem je alles wat de kinderen voelen, zien, ruiken, horen tijdens de activiteiten wat de taalontwikkeling stimuleert. Je breidt hun taal bovendien nog meer uit door te praten over de eigenschappen van de voorwerpen of materialen. Door sensomotorisch spel kun je abstracte begrippen uitleggen en vooral laten ervaren.
- De ervaringen die de kinderen opdoen, koppelen ze rechtstreeks aan nieuwe woordenschat, waardoor ze meer taal opnemen. Omdat kinderen spelen vanuit hun eigen interesse, zullen ze ook meer interesse hebben in de taal die wordt aangeboden.
- Grotere betrokkenheid en welbevinden wat zorgt voor minder conflicten tussen de kinderen.
- De kinderen kunnen even ontprikkelen en tot rust komen
- Ontwikkelt en stimuleert probleemoplossende vaardigheden
- Stimuleert de creativiteit en de fantasie van de kinderen
- Vergroot het zelfvertrouwen van de kinderen
- Motorische ontwikkeling wordt gestimuleerd
Welk materiaal kan je gebruiken?
- Scheerschuim
- Zand
- Modelleerzand
- Klei
- Water
- Modder
- Oude rijst of pasta waarvan je de datum uit het oog bent verloren
- Papier
- Confetti
- Stofjes met verschillende texturen
- Natuurelementen zoals kastanjes, dennenappels, blaadjes, stenen, ...
- Playmais
- Waterparels (let hier wel mee op bij jonge kinderen, bij baby’s kan je dit wel met de voeten laten voelen)
- Sensorisch slijm zoals Gelli Baff
- Pompons
- Pluimpjes
- IJs
- Badschuim
- Verf
- Potjes, pannetjes en lepels
- Speelgoedfiguren
- Houten peg-poppen
- Magneetsticks
- Spelen met licht: verschillende lampen of zaklampen
- ...
Maak het extra spannend door geuren of smaken toe te voegen zoals essentiële oliën, thee, kruiden,…
Deze speeltip werd geschreven door Depape Kelly, kinderbegeleidster van de Pimpampoentjes in KDV ’t Schelpje uit Blankenberge. De activiteiten van Peuterjuf Kelly kan je volgen via Facebook en Instagram.
Op zoek naar sensomotorische activiteiten?
Klik dan op het trefwoord sensomotorisch spel in de zoekfunctie.