Speeltip
0-6 jaar
9 x stippen, cirkels en Kandinsky
04 / 05 / 2021
Print      Download PDF
Uit de praktijk

Procesgericht werken. Hoe doe je dat, krijgen we vaak te horen. Kris van Den Broeck weet als geen ander hoe je de creativiteit van jonge kinderen aanspreekt en laat openbloeien op een procesgerichte manier. Zij is bovendien een echte krak in kunstprojecten met peuters en kleuters.

Lees hieronder hoe zij op 9 verschillende manieren inspeelt op de fascinatie voor cirkels van de kinderen en hier steeds verder en verder op bouwt. Veel inspiratie gewenst!

“Jongen kinderen zijn vaak niet bezig met de “mooiheid” of het eindresultaat van hun werk. Ze willen de materialen die je hen geeft voelen, ruiken, zien, proeven en horen. Ze willen uitproberen, ontdekken, nadenken, experimenteren, beleven, reflecteren, verwonderd worden…

Hun tekening kan een glijbaan, een krokodil, een dino of een pot pindakaas zijn. Hun fantasie is grenzeloos, alles kan nog, er is geen goed of fout. Door creatief op ontdekkingstocht te gaan, ontdekken kinderen zoveel meer dan wanneer ze altijd binnen de lijntjes moeten kleuren.”

1 / 9

We merkten dat heel wat kinderen geïnteresseerd waren in vormen en kleuren. We kozen 'cirkels' als startpunt en boden in eerste instantie zelfklevende stippen aan op de teken- en knutseltafel. Na een oproep bij de ouders hadden we snel een voorraadje inpakpapier met stippen, behangpapier met stippen,... De kleurrijke ronde stikkers verschenen overal; op tekeningen, op de tafel, tot zelfs op de kleren.

2 / 9

We maakten een aantal sjablonen met grote en kleine cirkels. De kinderen kozen een sjabloon en we kleefden het zo vast dat er een schilderpapier ondergeschoven kon worden. Het eerste materiaal dat werd aangeboden waren krijtjes en kleurpotloden. Papier na papier werd volgetekend. De kinderen verkenden de vormen en ontdekten dat ze na het tekenen hun papier onder het sjabloon vandaan konden halen. Waauw het staat vol stippen!

3 / 9

De kinderen waren zo enthousiast dat we de volgende dagen telkens andere materialen aanboden bij de sjablonen. De kinderen bleven 'gaan': met dikkere verf, dunnere verf, met dikke of dunne penselen, met doekjes, sponsjes, tandenborstels, waterverf, plakkaatverf, aquarelkrijt,... Van bij het binnenkomen gingen er kinderen onmiddellijk enthousiast aan de slag. We hadden nooit gedacht dat het zo een succes zou worden.

4 / 9

De interesse voor cirkels, bolletjes, stippen was zo groot, dat ik besloot het werk van de kunstenaar Kandinsky te introduceren. Veel van zijn kunstwerken bestaan uit cirkels, lijnen, kleurenspel, …. Dat is bijzonder dankbaar om met kleuters rond te werken. Enkele gelamineerde reproducties van Kandinsky en een doos vol kleurige knopen van allerlei vormen en maten en zorgden voor veel spelplezier: het waren net mozaïeken. Een aantal kleuters gingen op zoek naar de juiste kleurschakeringen.

5 / 9

Ook op de lichtbak kwamen cirkels: geknipt uit zijdepapier, in diverse groottes, en gelamineerd. Jammer genoeg scheen het licht er niet zo fel doorheen. De bedoeling was dat de kinderen zouden ontdekken dat bv. een gele en een blauwe cirkel op elkaar een groene kleur zou toveren. Maar desalniettemin was dit toch ook een hit.

6 / 9

Van Wasily Kandinsky vind je op het internet heel wat kleurplaten. Die werden gekopieerd in verschillende formaten. Kinderen gingen plots fijner tekenen, voelden zich aangesproken door de vormen in elkaar, en probeerden te werken met verschillende kleuren naast elkaar.

7 / 9

Op de krijttafel (die ook rond is, trouwens!) kleefden we stippen en konden kinderen met krijt rond de vormen tekenen. Sommige kinderen hielden geen rekening met het aanbod, ze tekenden natuurlijk gewoon waar ze zin in hadden, terwijl anderen wel uitgedaagd werden om steeds rondom rond de stippen te tekenen.

8 / 9

We maakten van de kleurplaat die ze al kenden een hele grote kleurplaat. De kinderen die zin hadden konden meewerken aan het groepswerk. Het werd een gaan en komen van kinderen, die ieder een stukje verder schilderden.

9 / 9

Naast Kandinsky bood ook het boek 'Misschien' van Guido van Genechten inspiratie. Papieren vormen in de basiskleuren rood, geel en blauw werden aangeboden, samen met lijm en zwart papier. Na al het vorige werken met vormen, kwam de fantasie en inspiratie steeds meer op gang: de papieren vormen werden in mozaïeken opgekleefd en kregen betekenis: 'een huis', een auto, een tractor, een kasteel,....

 
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.