In de buitenruimte
Palletten, balken, houten planken, autobanden, glijbaan, takken, boomstammen.
Onze buitenruimte was een lege betonnen vlakte met weinig uitdaging. Door de inspiratie in de opleiding Pedagogie van het Jonge Kind rond 'risicovol spelen', wou ik hier iets mee doen.
Samen met het team zetten we verschillende stappen om een avontuurlijke buitenruimte in te richten. We maakten met natuurlijke materialen een ruimte waarin kinderen kunnen klimmen, klauteren en greznen verleggen. De losse materialen zijn makkelijk te combineren en te variëren, om zo telkens nieuwe uitdagingen te voorzien.
We brainstormden rond de buitenruimte samen met het team van de ouders. We kregen via ouders heel wat natuurlijk materiaal: platen, planken, palen, takken, paletten, boomstammen, boomstronken,...
Daarnaast vonden we op de facebook-pagina rond 'risicovol spelen' ook het idee om te werken met autobanden. We voegden ook de fietsjes toe, zodat de kinderen kunnen experimenteren met een fietsparcours rond of over de planken.
Naast de losse elementen voegden we ook een vast speeltoestel toe, dat we met het team bouwden. Op die manier konden we ook een glijbaan toevoegen.
Deze speelhoek is altijd open.
Deze buitenruimte is voor kinderen een hele uitdaging. Ga met hen samen op verkenning en daag hen uit om de proberen. Zet zelf een stap terug, zodat de kinderen zelf kunnen ontdekken hoe het werkt.