Emmer, handdoek, klei, plastiek potjes, zeep, teil, water, vuilniszakken om de kledij te beschermen
In de zandbak zie ik kinderen experimenteren met zand en water op hun huid. Ik ging naar hen toe en zag dat de activiteit steeds meer kinderen boeide.
‘Oh, dat ziet er leuk uit. Wie gaat er mee materiaal halen?’ Haal met enkele kinderen een teil water, verfborstels, ...
Zorg voor bakjes water en 'echte' modder, door er zand, klei of aarde bij te doen. Laat de kinderen rustig experimenteren. ‘Waw, van modder wordt je huid erg zacht hé, Siham! Wat zou er gebeuren als je het laat opdrogen?’
Maak een rustig hoekje in de zandbak. ‘Welke oude kussens kunnen we gebruiken? Mara, hoe kunnen we het hier gezellig maken? Zullen we de zetel dichterbij schuiven?’
Om meteen in de sfeer te komen, kan je de kinderen vragen om hun schoenen al uit te doen als ze de hoek binnenkomen. Zo is de drempel kleiner om echt met de modder aan de slag te gaan.
Organiseer de modderhoek en laat het dan aan de kinderen zelf over. ‘Isa, wil jij de bezoekers ontvangen?’ Zet genoeg materiaal klaar, zodat alle kinderen zonder wachten aan bod kunnen komen. Zorg dat de kinderen zich na de moddermassage ook kunnen afspoelen en afdrogen.
We maakten deze hoek in de voormiddag en de kinderen bleven er de hele dag in spelen.
Sommige kinderen zijn afwachtend als het gaat om vuil worden en met modder spelen. Zet kleine stapjes en bouw langzaam op. Een beetje modder is ook al fijn. En alleen de tenen. Voor anderen mag dat meteen veel zijn, dat kan ook.