Tijdens het koken, vragen de kinderen geregeld om te helpen.
Maak samen met de kinderen het deeg klaar voor de cupcakes. Weeg op voorhand de hoeveelheden af en laat de kinderen alles samenvoegen. 'Ok, giet de melk maar in de kom Ayse.' Bak de cupcakes in de oven. Was ondertussen het gebruikte materiaal samen met de kinderen af. 'Amai, jij kan nogal schrobben Aaron.' 'Ga jij afdrogen Alexandra? Wat heb je daarvoor nodig?... Ja, neem maar aan handdoek.'
Zodra de gebakken cupcakes afgekoeld zijn, kan je opnieuw aan de slag. Maak samen met de kinderen de eetbare lijm gereed. 'Ja Jens, je mag je vingers gebruiken om de lijm op je cake te doen.' Geef hen een drietal keuzemogelijkheden om te versieren. Te veel keuze zou hen overdonderen. 'Wil jij er gekleurde bolletjes op doen Alexi?'
De versiering verdween eerder in de mond dan op de cupcakes, maar op zich maakte dat niets uit. Ze genoten met volle teugen van het proces en het eindresultaat werd in een mum van tijd verorberd. Het was een héérlijke activiteit.