Aanpak
In onze opvang hebben we een donkere kamer die niet gebruikt werd waardoor deze stilaan veranderde in een rommelhok. Samen met het team bedachten we enkele thema's om van de donkere kamer een snoezelruimte te maken. Vervolgens werkten we 4 ideeënborden uit: de jungle, het bos, de oceaan en het heelal. De ouders mochten kiezen welk thema het uiteindelijk zou worden en zo is de ‘Snoezeloceaan’ ontstaan. Daarna zijn we samen met een RC Mirabello (Centrum voor Psycho-sociale revalidatie) en de ouders gestart met de effectieve inrichting van de snoezeloceaan. De kinderen zijn na drie jaar nog steeds enthousiast om dagelijks de "vissen" te bezoeken!
Speelimpulsen
Fantasie
Zorg voor een echt oceaan-gevoel. ‘We zijn visjes in de oceaan. Wie zwemt mee? Waaw, wat een mooi koraal zie ik hier onder ons! Zullen we eens voelen? Kijk, dat lichtje is de zon die opkomt. ‘Welk geluid horen we nu? Oh, een walvis die ons komt knuffelen!’ ...
> lees meer
- Zorg voor een echt oceaan-gevoel. ‘We zijn visjes in de oceaan. Wie zwemt mee? Waaw, wat een mooi koraal zie ik hier onder ons! Zullen we eens voelen? Kijk, dat lichtje is de zon die opkomt. ‘Welk geluid horen we nu? Oh, een walvis die ons komt knuffelen!’
- Oh, zie je al die vissen?’ Ga met kinderen in gesprek over het leven in de oceaan. ‘Dat is waar, Sarah. Visjes doen altijd iets geks met hun mond. Zullen we dat even nadoen voor de spiegel? ‘Wie heeft er thuis ook visjes?’
Personages
'Wie woont er in de oceaan?' en 'Waarom zeggen visjes 'blub' waardoor ze belletjes maken?' Mina de zeemeermin is dol op haar oceaan. Ze neemt de kinderen mee om en vertelt hoe het is om in de onderwaterwereld te wonen. ...
> lees meer
- 'Wie woont er in de oceaan?' en 'Waarom zeggen visjes 'blub' waardoor ze belletjes maken?' Mina de zeemeermin is dol op haar oceaan. Ze neemt de kinderen mee om en vertelt hoe het is om in de onderwaterwereld te wonen.
- Rocky de vis is een echte zwemkampioen. Hij neemt de kinderen mee en leert hen zwemmen. We voelen ons als een vis in het water.
Materialen
Voeg regelmatig andere of nieuwe materialen toe om de kinderen te prikkelen. 'Speel jij vandaag graag met de zeeknuffels, Bas?' ...
> lees meer
- Voeg regelmatig andere of nieuwe materialen toe om de kinderen te prikkelen. 'Speel jij vandaag graag met de zeeknuffels, Bas?'
- Kies zoveel mogelijk voor waardevolle kosteloze materialen, bijvoorbeeld kartonnen dozen om bootje te varen, plastic flessen gevuld met water, kleurstof en glinsters om te schudden...
- Stimuleer de kinderen door hun zintuigen te prikkelen. 'Hanan, houd de zeeschelp eens aan je oor. Kijk, zo. Hoor jij ook het geluid van de zee? Dat is bijzonder hé?'
- Zorg voor dat tikkeltje meer en probeer aromatherapie uit. Dit kan een rustgevend effect hebben op de kinderen.