Speelhoek
Het labo van de uitvinder
Type
Tijdelijke speelhoek
Leeftijd
Oudere kleuters
Trefwoorden
Bouwen en afbreken | Draaien | Onderzoeken
Locatie

Binnen: als tijdelijke uitbreiding van de knutsel- of bouwhoek

Buiten: op verhard terrein

Materiaal

Oude elektronische toestellen (televisie, computer, telefoon, laptop, faxmachine...) en elektrische apparaten (stofzuiger, broodrooster...) , kabels en draden, schroevendraaiers, tangen, witte labojassen, lichtjesslinger

Aanleiding

In de opvang staat een computer waar de kinderen mee mogen spelen. Toen deze stuk ging, waren de kinderen nieuwsgierig: 'Hoe ziet zo'n computer er vanbinnen uit?'

Aanpak

Denk samen met de kinderen na wat er leuk zou zijn voor in de hoek. Laat ze onderzoeken hoe het werkt. 'Hoe gaat die televisie juist open?'  'Welke toestellen kunnen we nog openmaken?' 

De kinderen brachten oude toestellen van thuis mee. Misschien heeft het stadsbestuur nog wel oude computers en toetsenborden staan? 

Inrichting
  • Voorzie een aantal tafels om op te werken. Dat kunnen hoge en lage tafels zijn. Een toestel openvijzen en onderzoeken gaat het best als de kinderen kunnen rechtstaan. 
  • Maak een plek voor het gereedschap, zodat schroevendraaiers en tangen niet rondslingeren. Misschien kan je ze wel tekenen zodat het duidelijk is waar alles ligt? 
  • Met folders van elektronicawinkels maak je het helemaal af! Hang ze aan de muren als illustratie. Of schilder samen met de kinderen een gekke uitvinder, die je aan de muur kan ophangen. 
Speelimpulsen
Fantasie
'Welk nieuw toestel kunnen we maken met al die onderdelen?' Fantaseer samen voor welk probleem jullie een oplossing kunnen verzinnen.  ...
> lees meer
  • 'Welk nieuw toestel kunnen we maken met al die onderdelen?' Fantaseer samen voor welk probleem jullie een oplossing kunnen verzinnen. 
  • Zo'n computermuis lijkt wel op een echte muis... 'Wie maakt er mee een holletje voor de muizen?' 
  • Probeer eens het licht uit te doen in het laboratorium. Met een wit doek en een lamp zorg je voor een speciale sfeer. 'Welke gekke schaduwen kan je maken met de onderdelen?'. 
 
Personages
Er komt een gekke uitvinder binnen, die vertelt hoe het allemaal werkt. Met een gekke pruik en een speciaal accent ga je samen met de kinderen op onderzoek. We merkten hierna dat de kinderen zelf experimenteertoneeltjes gingen doen en verschillende uitvinders naspeelden. ...
> lees meer
  • Er komt een gekke uitvinder binnen, die vertelt hoe het allemaal werkt. Met een gekke pruik en een speciaal accent ga je samen met de kinderen op onderzoek. We merkten hierna dat de kinderen zelf experimenteertoneeltjes gingen doen en verschillende uitvinders naspeelden.
  • De robot is wat onderdelen kwijt. Kunnen we hem samen weer maken met de onderdelen die er in de hoek te vinden zijn? 
 
Materialen
Met papier en kleurmateriaal geef je de schermen een nieuw 'beeld'. 'Zullen we een tekenfilm maken voor op de televisie?' ...
> lees meer
  • Met papier en kleurmateriaal geef je de schermen een nieuw 'beeld'. 'Zullen we een tekenfilm maken voor op de televisie?'
  • De blokjes van het toetsenbord kunnen los. Daar kunnen we onze naam of woorden mee maken! 
  • Met verf geef je de toestellen een heel ander uitzicht. Of misschien verwerk je wel een onderdeel tot iets helemaal nieuws, met andere kleuren? 
  • Magneten toevoegen zorgt voor een interessant effect: 'Wat is van metaal, wat niet?'
 
Pedagogische en andere aandachtspunten

Spelen met oude apparaten kan, maar zorg ervoor dat ze niet meer in het stopcontact kunnen. Knip de kabel eraf. Kijk op voorhand of er niets te scherp is en verwijder dat voor het spelen. 

Ingezonden door Griet Kaïret (Stad Dendermonde - IBO Appels) – 13 mei 2019.
v. 71  Login
1
2
3
4
5
6