• Wat valt je op?
• Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit?
• Waaraan zag je dit?
• Wat zie je de kinderbegeleider doen?
• Wat zou jij ook doen?
• Wat zou jij anders doen?
• Welke vervolgactiviteit zou jij doen na deze speelactiviteit?
Wij gaan geregeld op uitstap naar de markt. Daar valt het groentenkraam steevast in de smaak. Enkele kinderen wriemelden enthousiast aan de uiteinden van de prei.
Leg een groot stuk stevig papier of karton op tafel. Bied verf aan in een kom, vergezeld van een stuk van een gespoelde preistengel die je ter plekke afsnijdt. 'Wil jij ook een stuk, Mathisse?' 'Kijk, Marie-Lou gaat proeven.' Laat de kinderen experimenteren. Speel in op hun handelingen. 'Die verf is koud hé, Nienke?' Observeer interacties. 'Giel probeert Dana te imiteren.' Grijp in wanneer kinderen hiervoor signaal geven. 'Vind je geen plaats meer op je blad? Ik zal je een nieuw geven.'
Wanneer er verschillende kinderen zijn in de groep die nog graag dingen in hun mond steken, kan je 'eetbare' verf maken. Dit doe je door volle yoghurt of platte kaas te mengen met voedingskleurstof.
Bij deze activiteit ligt de focus volledig op het proces in plaats van het product. Kinderen kunnen volop op ontdekking gaan ongeacht het resultaat. Deze openheid van de begeleiders heeft een zeer positief effect op het welbevinden en de betrokkenheid van jonge kinderen.
Beperk het gebruik van voedingsmiddelen in deze speelactiviteit. Gebruik enkel het uiteinde dat je normaal zou weggooien. Het eetbare deel van de prei gebruik je uiteraard in de voeding. De eetbare verf maak je in beperkte mate voor kinderen die steevast met hun mond op verkenning gaan.