Waar mag ik in bijten?
Aanleiding

We zagen dat enkele kinderen graag in potloden, boekjes of speelgoed bijten. Op een speelse manier wilden we samen kijken naar: “Waar mag ik in bijten en waar mag ik niet in bijten.”

Verloop
  • Beschilder samen met de kinderen 2 grote dozen
  • Kleef er een jongen en een meisje op (verschillende huidskleur). Zorg dat hun mond open staat en hun tanden te zien zijn.
  • Maak in het midden van de mond een gat waar de kinderen dingen kunnen insteken.
  • Zet in de doos en bakje/ bord waar de stukjes fruit of groenten kunnen in vallen als de kindjes het in de mond stoppen.

Nodig de kinderen uit rond de tafel. Plaats aan één kant van de tafel de dozen. Leg het fruit, de groenten en niet-eetbare spullen op tafel.
"Ramon, wat kies jij? Een appel! Mogen we hierin bijten?" De kinderen roepen "Jaaa
Laat Het kind de appel in de mond van één van de dozen stoppen.
"En wat kies jij, Oliwia?" Een, potlood, mogen we dat opeten?"
"Neee..." "Waar ga je hem dan doen? Leg maar terug op de tafel!"

We laten de kinderen dan ook proeven van de stukjes fruit en groenten.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Je kan de kinderen op deze manier van nieuwe dingen laten proeven.

We zetten in de kartonnen dozen een bakje/ bord om de stukjes fruit op te vangen, zo vallen ze niet in de kartonnen doos maar in het bord. 

Trefwoorden
Wedstrijd bijten
Ingezonden door KDV Notendop - Stad Aalst – 25 april 2024.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.