Boos bang blij bedroefd
Aanleiding

Ik heb enkele krukjes in mijn opvang. Ik zette er de metalen kookpotjes bij en een paar lege blikken omdat ik dacht dat de kinderen muziek zouden maken. Ik dacht aan een drumstel. Maar de kinderen combineerden de verschillende materialen (kruk, potten, blikken en dekseltjes) tot mannetjes. 

Omdat er een peuter de overgang naar school moest maken en daar best wel emotioneel over was, hebben we samen emotiemannetjes gemaakt. 

Verloop

Teken samen met de peuters verschillende emoticons op de dekseltjes. Een droevig mannetje, een boos mannetje, een blij mannetje, een bang mannetje...

Leg naast de dekseltjes een aantal blikken bij de krukjes. Bouw samen met de peuters de emotiemannetjes op aan een poot van de kruk.

Buik, hoofd, armen en benen. Waar komt een dekseltje? Welk dekseltje wil je? Waar nog een blikje? 

“Waar is de buik Senne?”, Wat ga je daar voor gebruiken? Oh leuk, die rode plastic deksel. Ja, leg het maar. Hihi, en wat een lange benen…..

Laat de mannetjes en stoeltjes tot leven komen. Ik zie dat je mannetje een beetje boos is… "Hoe zit een blij mannetje op het krukje en wat zingt hij daarbij? Zit jij op de bozemannetjeskruk? Amaai zeg, jij kijkt boos!" Eindeloze mogelijkheden voor de peuters om in drama en fantasiespel te gaan.

Variaties

Je kan ook de emotiepoppen gebruiken bij verhalen zoals bijvoorbeeld 'Karel gaat naar school' of andere verhalen waar de basisemoties in voor komen. De emotiestoeltjes helpen bij het naspelen, imiteren van de emoties vanuit het verhaal.

Startende lopers konden zich ook aan het krukje rechttrekken en op hun manier de emotes beleven.

Mogelijk om blije dingen te verzamelen in de blikjes van de blije kruk of harde dingen in de blikjes van de boze kruk of...

Trefwoorden
Wedstrijd bijten
Ingezonden door Clarissa Vermeulen – 1 april 2024.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.