Voel - en doemuur
Aanleiding

Kinderen voelen graag. Ze komen graag aan je trui, de gordijnen, het tapijt maar ook aan iets kouds en hards zoals de trapleuning of de radiator of een metalen hek. Kinderen houden van het ontdekken van verschillende texturen.

Verloop

Zoek een plekje waar je een voel- en doemuur kan maken. Maak hem op hoogte van de kinderen.  Een smalle gang,.. een hoekje,…Kleef klittenband op de muur. Zo kan je eindeloos variëren. Satijnen lintjes, washandjes gevuld met kiezeltjes, vilt, stukjes kurk, floches van gordijnen, een open eierdoos...  "Voel maar, Ella, zacht hé..." "O, maken de steentjes een gek geluid?" "Hey, ben jij een leeuw?" (vanuit de fantasie is een oude gordijnfloche de 'staart' van een leeuw geworden.

Variaties

De stukjes stof van de voelmuur kunnen met klittenband gehangen worden en zo kan er eindeloos gevarieerd worden.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Help de kinderen te benoemen wat ze voelen.. Sommige materialen kunnen als onaangenaam ervaren worden door sommige kinderen. Respecteer de grenzen die kinderen aangeven.

Bron
vormingsavond rond sensorisch spelen
Ingezonden door Katrien De Wispelaere (Felies vzw) – 1 april 2024.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.