Kleine wasjes, grote wasjes
Aanleiding

Sommige kinderen hebben enorme interesse in het opruimen en het helpen van de begeleiders tijdens de eetmomenten. Het is fijn om te zien hoe kinderen hun zelfstandigheid willen aantonen door na de eetmomenten zelf hun bordje in de vaatwas te zetten, zelf hun slabbetje in de wasmand te doen en andere kindjes helpen om de weg te tonen naar de wasmand.

Verloop

Het eetmoment is altijd een gezellig moment in het kinderdagverblijf. Is het lekker, Jana? O, jouw bordje is al bijna leeg. Het is niet alleen een écht samenzijnmoment maar ook een heel taalstimulerend moment. Maar het eetmoment is ook hét moment bij uitstek om te werken aan de zelfredzaamheid van de kinderen.

Na de maaltijd te worden de kindjes aangespoord om hun bordjes, bestek en bekertje zelf in de vaatwasmachine te komen zetten. Nadien leggen ze hun slabbetje zelf in de wasmand en worden ze gestimuleerd in hun zelfredzaamheid binnen de dagdagelijkse momenten. De eetmomenten krijgen zo meer een stimulerende invulling en geven de kinderen op die manier een moment van betrokkenheid tijdens het opruimen. Ben je klaar, Jana? Breng dan maar je bordje naar de vaatwas. Goed hoor! Zet het bordje maar onderaan. Goed gedaan! En je beker mag bovenaan. Draai hem maar om. Hoepla! Goed hoor. En je slab? Juist, die gaat de wasmand in. Dag slab!!

Pedagogische en andere aandachtspunten

Jonge kinderen zijn vaak heel trots op datgene wat ze zelf konden doen. Werken aan zelfredzaamheid na het eetmoment is niet alleen ondersteunend voor de kindbegeleiders maar is dus ook van goudwaarde voor de ontwikkeling van de kinderen.

Ingezonden door Michèle Van Damme (KDV De kleine kroon - OCMW Dendermonde) – 1 juni 2024.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.