Hop, hop, hop, wij ruimen alles op!
Aanleiding

Kan opruimen ook gewoon leuk zijn voor kinderen én begeleiders? 

Verloop

Trek de aandacht van de kinderen met het opruimsignaal: een liedje, in je handen klappen, een belletje ...

Zing samen het opruimlied: “Hop, hop, hop, we ruimen alles op.”

Help de kinderen bij het sorteren van het speelmateriaal: "Oh, wat heb jij vast, Paulien? Juist ja, een auto, zoek eens de doos met de foto van de auto? Daar gaan de auto’s in". "Jij hebt nu een bordje vast, Lode. Kan jij de andere borden vinden?" "Tess, wil jij de lepels zoeken voor bij de bordjes? De borden en de lepels leggen we samen in het keukentje." "Zoveel blokken!  Aydin zoekt de blauwe blokken, Jade zoekt de rode blokken. Gaan we ze tellen terwijl we ze  terug klaar leggen?"

Stop niet alles weg in bakken, maar zet het materiaal speelklaar in de verschillende hoekjes: bordjes, bekers, bestek en potten in het keukentje, maak al een toren van de blokken, zet een paar auto's in de garage ...

Geef de kinderen en jezelf een applaus als al het speelgoed is 'opgeruimd': "Dat hebben we weer goed gedaan. Na ons dutje kunnen we weer leuk gaan spelen." 

Als er nog wat tijd over is, kan je nog een korte activiteit aanbieden, die de kinderen leuk vinden: "Gaan we nog even samen ons opruimlied zingen?" "Kom maar naar de vertelhoek. Er ligt een spannend verhaal klaar." "Wie heeft er nog zin in een spelletje?"

Variaties

Je kan heel gerichte opdrachtjes geven aan de kinderen: "Wie brengt er mij alle gele auto's?" Wie rijdt er alle buggy's naar de poppenhoek mét een pop erin?" "Kijk eens onder de kast of er daar geen balletjes van het ballenbad zijn beland?"

Pedagogische en andere aandachtspunten

Probeer alle kinderen bij het opruimen te betrekken, zonder hen te forceren. Dit kan met concrete opdrachtjes. Bijvoorbeeld: "Zullen we samen het varken in de doos van de dieren zetten? Wil jij Nora helpen om de pop in bedje te zetten? Jij zit onder de tafel, kan je kijken of er daar speelgoed ligt?"

Stel jezelf ook geregeld volgende vragen:

  • Is het duidelijk genoeg voor kinderen waar alles moet? 
  • Heb ik als begeleider niet teveel zelf opgeruimd?
  • Toon ik als begeleider het goede voorbeeld en help ik de kinderen mee.
Ingezonden door Vanessa Naessens (Kinderopvang Pirateneiland) – 14 december 2023.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.