Tijdens het spelen begon het plots te regenen. De oudste kinderen gingen op onderzoek tussen de regendruppels. Eén van hen vond een stuk stoepkrijt buiten. Het stoepkrijt was nat door de regen.
Laat de kinderen nog meer stoepkrijtjes zoeken in de regen. "De krijtjes zien er een beetje anders uit, voel er eens aan. Ze zijn precies veel zachter geworden."
Geef de kinderen dan een aantal houten (vlees)hamers en laat hen de stukjes stoepkrijt platkloppen: "Dat gaat gemakkelijk zeg, die krijtjes platkloppen!"
Zo ontstaat er geleidelijkaan een kleurrijk tafereel. Bied nog extra materialen aan waarmee de kinderen de kleuren verder kunnen uitvegen, mengen: vodden, verschillende soorten borstels, boomblaadjes ...
Voorzie ook andere (houten) materialen om de krijtjes plat te kloppen: blokjes, gordijnringen, kleine stenen ...
Geef de kinderen tekenpapier en verfpotloden. Zorg dat het tekenpapier wat vochtig is (even in de regen leggen, nat maken met regenwater dat je eerst in kommetjes hebt opgevangen...). Laat de kinderen dan experimenteren met de verfpotloden: "Oh kijk, de potloodlijntjes lopen helemaal uit!".
Bied ook andere soorten papier aan en ontdek samen welk papier het snelste scheurt, uit elkaar valt, zwaar wordt ...
Laat de kinderen buiten op ontdekking gaan, ook als het regent. De regen zorgt voor een andere kijk op de echte wereld. Gebruik materiaal dat te vinden is in de tuin.