Sponsverf
Locatie
Aan tafel
Aanleiding

Tijdens mijn stage maakte ik de daglijn voor de kinderen visueel. Het leek me leuk om hen bij de uitwerking hiervan te betrekken. 

Verloop

Zet een tafel klaar met een groot stuk papier of behangrol erop. Van die behangrol kan je achteraf de daglijn maken.
Leg verfmateriaal klaar: verf, bakjes voor de verschillende kleuren, sponzen en wasknijpers. 

'Alice, wil je mee komen verven?' Nodig de kinderen één voor één uit om mee te doen, zo kan je hen individueel begeleiden en stimuleren. 

'Oh, zie je de verf op de spons? Wat kan je daarmee doen?' Stimuleer de kinderen om zelf aan de slag te gaan. 

'Jij maakt grote bewegingen in de verf, Elan'. Benoem wat de kinderen doen en speel in op hun interesses. 'Raar he, om met die wasknijper de spons vast te houden'. 

Het was interessant om de verschillen tussen de kinderen te zien. De ene maakte grote bewegingen, de andere stempelde.  Er waren kinderen geboeid door de verf en kinderen die niet tot schilderen kwamen maar wel bezig waren met de wasknijper en de sponsjes.  

Alle kinderen werken op hetzelfde papier, zodat het één groot werk is. Dat gebruikten we dan om de daglijn op te maken en die herkenbaar in de leefruimte op te hangen. 

Ingezonden door Wendy Coppieters (Erasmushogeschool Brussel) – 10 februari 2020.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.