Ananasproeverij
Locatie
Aan tafel
Materiaal
Fruit | Mes | Vork
Aanleiding

Na een video-interactiebegeleiding kwamen we samen met onze verantwoordelijke tot de vaststelling dat we tijdens de eetmomenten de taal van kinderen nog meer kunnen stimuleren.

Verloop

Maak de ananas leeg met een ananassnijder. Houd het hoedje zodat je de ananas in zijn volledige vorm op tafel kan zetten. Plaats hem in het midden van de tafel zodat iedereen hem goed kan zien. Maak zoveel mogelijk gebruik van rijke taal. ‘Welk stuk fruit heb ik hier op tafel gezet? Dat heb je goed gezien, Rina. Een ananas!’ Stimuleer de kinderen om de ananas zelf te beschrijven door vragen te stellen. ‘Welke kleur heeft de ananas, denk je? Goed zo, een ananas is geel van kleur’. Laat elk kind op zijn eigen tempo het fruit ontdekken. ‘Wie jij graag eens voelen, Gunne? Kijk, Lisa heeft al een stukje in haar mond gestopt. Ik zie dat je een gekke bek trekt. Proeft dat zuur?’ 

Variaties

Zorg voor variatie in het fruit dat je aanbiedt. Durf ook voor minder voor de hand liggende fruitsoorten te kiezen zoals passievruchten, kiwi, (water)meloen, kerstomaten...

Pedagogische en andere aandachtspunten

Ananas is door zijn vezelstructuur moeilijk verteerbaar, zeker bij kinderen. Kind en Gezin raadt daarom aan om ananas pas vanaf de leeftijd van 12 maanden te geven.

Meer info over welke groenten / fruit je wel / niet en wanneer mag geven vind je hier https://www.kindengezin.be/voeding-en-beweging/eten-en-drinken/starten-met-vaste-voeding/

Trefwoorden
Onderzoeken
Ingezonden door Kinderdagverblijf Panukkel - De filous (Stad Oostende) – 23 september 2019.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw doen?
3. Wat zou je anders doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.