Memory met geuren
Locatie
Aan tafel
Aanleiding

De kinderen waren bezig met nagels lakken, haren kammen en gel in hun haar doen. De geur van de gel en de nagellak was het gespreksonderwerp. Zo kwam ik op het idee om een spel met de geuren te organiseren. 

Verloop

Stel het idee aan de kinderen voor. 'Zouden we memory kunnen doen, maar dan met geuren'. 

Verzamel het materiaal samen met de kinderen. 'Welke dingen uit de opvang ruiken speciaal?'. Ga samen met hen op zoek en bespreek wat ze gevonden hebben. 'Hoe ruikt die banaan, Yordi?' 

Vul telkens twee plastiek potjes met deksel met hetzelfde materiaal. 'Als je aan de beurt bent, kies je twee potjes. Dan krijg je de blinddoek om en mag je raden wat er in die potjes zit. Is het twee keer hetzelfden? Dan win je die potjes!'. 

Het was leuk om te zien hoe de kinderen het spelen met de geuren echt mysterieus vonden. Het was voor hen spannend om te ruiken en te raden wat er in de potjes zat. 

Variaties

Misschien kan je ook voelmemory proberen? 

Ingezonden door Freya De Moor (Encora) – 17 januari 2020.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.