De kinderen waren bezig met nagels lakken, haren kammen en gel in hun haar doen. De geur van de gel en de nagellak was het gespreksonderwerp. Zo kwam ik op het idee om een spel met de geuren te organiseren.
Stel het idee aan de kinderen voor. 'Zouden we memory kunnen doen, maar dan met geuren'.
Verzamel het materiaal samen met de kinderen. 'Welke dingen uit de opvang ruiken speciaal?'. Ga samen met hen op zoek en bespreek wat ze gevonden hebben. 'Hoe ruikt die banaan, Yordi?'
Vul telkens twee plastiek potjes met deksel met hetzelfde materiaal. 'Als je aan de beurt bent, kies je twee potjes. Dan krijg je de blinddoek om en mag je raden wat er in die potjes zit. Is het twee keer hetzelfden? Dan win je die potjes!'.
Het was leuk om te zien hoe de kinderen het spelen met de geuren echt mysterieus vonden. Het was voor hen spannend om te ruiken en te raden wat er in de potjes zat.
Misschien kan je ook voelmemory proberen?