Prikken in deeg
Locatie
Aan tafel
Materiaal
Bloem | Tandenstoker | Zout
Aanleiding

Toen we vorige week aperitiefhapjes maakten, zag ik hoe de kinderen bezig waren met de tandenstokers. Dat materiaal vinden ze spannend, want het prikt een beetje. Ik zocht een speelkans om hier verder nog iets mee te doen. 

.

Verloop

Maak samen met de kinderen het zoutdeeg, door 2 bekers bloem te mengen met 1 beker zout en 1 beker water. 'Masja, ik zie dat je graag wil helpen, doe het zout er maar in. Laat de kinderen het deeg mengen. Dat voelt speciaal hé?' 

Leg de tandenstokers mee op tafel. 'Weet je nog wat dit is, Anas? Voel eens?' 

Laat de kinderen ontdekken wat ze met tandenstokers en zoutdeeg kunnen doen.'Oh, dat zijn wel fijne gaatjes die je erin kan prikken. Ilias, jij gebruikt de tandenstokers precies als deegrol, dat ziet er leuk uit!'

Ik zag hoe de kinderen volop experimenteerden: ze maakten heel veel gaatjes maken, duwden de tandenstokers als stekel in het deeg of ze legden de tandenstokers er plat in neer. 

Variaties

Met voedingskleurstof kan je het zoutdeeg verschillende kleuren geven. 

Je kan ook laten prikken in steekschuim (oasis, voor bloemschikken) of in een spons.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Spelen met tandenstokers houdt risico's in: zorg zeker voor permanent toezicht.

Ingezonden door Elosrouti Karima (Landelijke Kinderopvang) – 5 januari 2019.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.