Popcorn maken
Locatie
Aan tafel
Materiaal
Maïs
Aanleiding

Yuri vertelde donderdagmorgen enthousiast over de popcorn die hij woensdag samen met papa heeft gemaakt. Ik besloot aan papa te vragen of we de popcornmachine een dagje mochten uitlenen.

Verloop

Neem de popcornmachine erbij en wek de interesse van de kinderen. ‘Wat heeft Yuri vandaag meegebracht voor ons? Goed gezien, Thilia, een popcornmachine!’

‘Wie wil graag popcorn maken?'  Doe de maïs in de popcornmachine en wacht af hoe de kinderen reageren. ‘Dat knettert hé, Sivy. Vind je dat grappig?’ Geef taal aan wat de kinderen zien. ‘Goed gezien, Hassan. De maïs springt in het rond en wordt omgetoverd tot popcorn!'

Stimuleer zelfstandigheid. ‘Nu is het aan jullie. Boris, wil jij graag als eerste de maïs uit je potje in de machine doen? Ja, jij mag op de knop drukken, Thilia. Wat spannend! Dat wordt smullen straks.'

Variaties

Geen popcornmachine ter beschikking? Je kan ook gemakkelijk popcorn maken in een kom. Recept: https://www.pit-pit.com/popcorn-mais.html

Pedagogische en andere aandachtspunten

Popcorn kan vaak erg gesuikerd zijn. Ga voor de natuurlijke en gezonde variant zonder suikers of zout toe te voegen. Zo blijft de popcorn een gezond tussendoortje.

Ingezonden door Onthaalouder Mira Samyn – 2 juni 2019.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.