Buiten kokkerellen
Aanleiding

De kinderen spelen vaak fantasiespel in de keukenhoek. Ze maken dan soep, pizza's... We besloten om ook in de buitenruimte een keukenhoek te voorzien.

Verloop

Nodig de kinderen uit in de buitenruimte. 'Wie wil er graag taart maken?' Speel in op de materialen die ze ook binnen leuk vinden. 'Marthe, ik zie dat jij al een toren aan het bouwen bent met de borden. Zullen we er binnen nog wat halen?' Maak de buitenkeuken uitdagend door extra materialen toe te voegen: een oude staafmixer of microgolfoven, kookpotten, aarde, zand, water... 'Waaw Levon, ben jij tomatensoep aan het maken? Brrr, ik voel ook dat ze nog warm is. Zullen we samen blazen?'

Variaties

Breng regelmatig nieuwe materialen aan en vergroot zo het speelplezier van kinderen, bijvoorbeeld: flessendoppen, houten lepels, lepels en vorken, bekers, broodrooster, ... .

Pedagogische en andere aandachtspunten

Controleer regelmatig de veiligheid van de buitenkeuken. Indien je bijvoorbeeld gebruik maakt van oude huishoudtoestellen, controleer dan regelmatig of deze geen tekens van roest of slijtage vertonen die risicovol kunnen zijn.

Bron
Cursus Groei Groen van Kleefkruid, pinterest
Ingezonden door Mireille Van de Waeter (Stad Aalst Kdv Oogappel) – 21 maart 2019.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.