Piepschuim-brij
Aanleiding

Van een ouder kregen we heel wat piepschuim blokken. De kinderen speelden daar al een hele tijd mee: huizen bouwen; een restaurant inrichten met tafeltjes en een toonbank...

Na een tijdje begonnen de blokken wat stuk te gaan. Kijk, de bolletjes komen los!

Verloop

Dit gebeurde spontaan met al het piepschuim:

De kinderen prutsten de bolletjes los  met de hand, met stokken... en er lagen overal bolletjes op het terras. Ze deden de bolletjes in emmertjes, in een plastic draaitol... en deden er water bij. Zo maakten ze er een 'vieze brij' van. Hoe voelt dat, Zino? 

Ze zagen dat die aan vingers bleef kleven, ze schepten de brij over in andere emmers... Uiteindelijk waren er ook kinderen die in de brij gingen staan en er lekker in trappelden... Ik merk dat je het fijn vindt om er met je blote voeten in te stappen, Evi. 

Zorg voor extra materialen, zodat de kinderen al hun wilde ideeën konden uitvoeren.

Er was wel wat opruimwerk, maar speelplezier was verzekerd!

Pedagogische en andere aandachtspunten

Deze activiteit gaat over 'stuk maken' van wat eerst speelmateriaal was. Vertel de kinderen dat dit met piepschuim kan en maak duidelijk dat dit komt omdat piepschuim eigenlijk afval is. Voor we het in de vuilbak doen, kunnen jullie er nog mee spelen. 

Ingezonden door Griet Tack (Gemeente Oostrozebeke (IBO De Wiemkes)) – 27 maart 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.