Chen komt binnen en vertelt enthousiast: Mijn schoenen hebben nieuwe veters, het zijn gele! Hij trekt meteen de aandacht van de andere kinderen. Er ontstaat een boeiend gesprek over wie welke schoenen heeft.
Wie wil er mee schoenen versieren? Zet samen met de kinderen een tafel klaar, met heel wat oude schoenen. Die kan je via een oproep bij de ouders makkelijk verzamelen.
Ontdek de schoenen samen met de kinderen. Hoe kunnen de schoenen toe? Marco, ik zie dat jij al veters kan strikken. Die velcro maakt lawaai hé, Julia?
Neem met de kinderen de potjes verf en verschillende materialen om mee te schilderen. Leg die binnen handbereik van de kinderen. Wie wil graag een schoen versieren? Laat hen de materialen voelen en ontdekken. Dat is een gekke spons, Boris. Zou je daarmee kunnen verven op de schoen?
Als de aandacht van de kinderen minder wordt, kan je een doos met stofjes of kroonkurken of ander kosteloos materiaal uithalen. Wie wil graag lintjes aan de schoenen hangen?
Niet alle kinderen versierden de schoenen. Lisa, jij wil graag de schoenen aandoen zie ik. Kan je er ook mee rondwandelen?
Je kan zelf een schoenmaker spelen die langs komt op de werking. Trek een oude schort aan en doe deze activiteit vanuit een rol. Plezier verzekerd met schoenmaker Jos.
Je kan kinderen die eraan toe zijn bij deze activiteit tonen hoe je veters kan knopen. Ik merk dat je dat graag wil kunnen, Rana.