Striptekening - televisie
Locatie
Aan tafel
Aanleiding

Er zijn veel kinderen die graag strips lezen. Ik herinnerde me een techniek van toen ik zelf kind was, om een stripverhaal te maken. 

Verloop

Leg kleur- en tekenmateriaal klaar op tafel. Linus, wil jij de stiften nog nemen? Maak een televisie door drie stukken karton aan elkaar te maken zoals op de foto. Doe er gaten in, zodat de stok erdoor kan. 

Wie wil zien hoe je een stripverhaal kan maken? Vertel met een bestaande strip hoe je dat kan maken. Kijk, eerst zie je deze tekening, en op de volgende tekening gebeurt er iets!

Het faxpapier dat we eens van een oma kregen, komt van pas. Geef de kinderen allemaal een lange strook. Laat hen experimenteren en zelf bedenken wat ze willen tekenen. Joanna, ik zie dat jij een vis tekent. Wat gaat er met de vis gebeuren in de volgende tekening? 

Na het tekenen kunnen de verhalen in de televisie worden vastgemaakt. Dat doe je door ze rond de stokken te rollen. Kinderen kunnen zelf hun verhaal vertellen, door aan de stokken te draaien. 

De kinderen verzonnen hier zelf activiteiten bij. Er werd een tafel klaargezet als podium, met stoelen voor het publiek. Na een tijdje kon je zelfs een kaartje voor de voorstellingen kopen, dat de kinderen zelf hadden gemaakt. 

Ik heb het verhaal van sommige kinderen ook laten zien toen moeder het kind kwam halen. Er was ook een kind die thuis nog meer stripverhalen wou maken en die dan meenam de volgende dag. 

Pedagogische en andere aandachtspunten

De kleuters verzonnen vaak een verhaal van drie tekeningen. De eerste tekening is de start, op de tweede tekening gebeurt er iets en op de derde tekening is het opgelost. Stel hen concrete vragen om hen te inspireren. 

Ingezonden door Wietske de Boer – 27 maart 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.