Voorlezen met een Kamishibai
Aanleiding

De kinderen kijken steeds uit naar de voorleesmomenten. Ik wou het graag wat vernieuwen en de kinderen extra prikkelen en nieuwsgierig maken. Zo ben ik op het idee gekomen om met een Kamishibai verhaaltjes voor te lezen.

Verloop

Informeer bij je plaatselijke bibliotheek of je er een kamishibai kan ontlenen. Misschien heeft jouw organisator er wel één, of overweeg je de aankoop ervan. 

  • Een woordje uitleg: De Kamishibai is een verteltheaterkastje waarin grote prenten (A3) kunnen worden geschoven. Op de achterzijde van die prenten staat een verhaal dat de verteller voorleest of vertelt. Bij elke nieuwe episode verschuift de verteller een prent uit het kastje, en vertelt hij/zij verder. Een kamishibai-vertelling heeft iets weg van een vertraagde animatiefilm.

Plaats de kamishibai in de gezellige voorleeshoek. Nodig de kinderen uit om op een kussentje er rond te komen zitten. Vertel hen dat er achter het rode doek iets verstopt zit. Tel samen met de kinderen af en schuif het doek voorzichtig opzij. "Wat zou er hier achter dit gordijn zitten? We zullen samen eens kijken. Tel je mee? 1..2..3... tadaa!"

  • De vertelplaten zitten in volgorde van het verhaal in het kamishibai verteltheater. Steek het pakket van vertelplaten in de voorste gleuf van het verteltheater. Nu kan het vertellen beginnen. De kinderen zitten vóór het verteltheater, en jij als verteller erachter. Lees voor of vertel volgens wat je op de achterzijde van de vertelplaat ziet. Als je klaar bent, neem je de de volgende vertelplaat. 

Laat genoeg ruime aan de kinderen om tot interactie te komen. Stel vragen en laat hen ook aan het woord. Zo leeft je verhaal nog meer.
De kinderen genieten met de kamishibai van een echt theaterstuk! 

Variaties

Je kan ook zelf aan de slag om een kamishibai te knutselen. Instructies hiervoor vind je op het internet.
Je kan zelf een prentenboek omvormen tot kamishibai.

Pedagogische en andere aandachtspunten

Voor sommige kinderen is het belangrijk dat ze jou als verteller kunnen zien. Dat geeft hen vertrouwen en veiligheid.

Trefwoorden
Rituelen
Ingezonden door Margaux Berkvens (KDV 't Eekhoorntje - vzw Emma) – 1 maart 2021.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.