Bewegingskubus
Aanleiding

Na school zijn er heel wat kinderen die veel energie hebben. Ik ging op zoek naar iets om dat te doen, zodat ze energie kwijt kunnen. 

Verloop

Maak een kubus zoals op de foto. Je kan zelf bewegingen verzinnen die de kinderen leuk vinden of vaak doen. Of ga net op zoek naar iets speciaals.

Leg de kubus centraal in de ruimte als de kinderen binnenkomen, en kijk wat er gebeurt. Bij ons ontstond er een spontaan spel: de kinderen keken naar alle tekeningen en probeerden die na te doen. Ik pikte hier op in door te vertellen wat er op de kubus stond.

Je kan de kinderen op de beurt laten gooien, en dan doen de andere kinderen de beweging na. Op die manier onstaat er snel heel wat actie. 

'Wie deze beweging supersnel? Of net heel traag traag?'. Stimuleer de kinderen om te varieren. 'Josh, deze beweging vind jij de leukste, zie ik.' 

Deze kubus ligt intussen op een vaste plaats in de opvang, kinderen nemen die zelf als ze er zin in hebben. 

Variaties

Je kan samen met de kinderen meerdere dobbelstenen maken. 'Wie kan de bewegingen tegelijk uitvoeren?'

Bron
https://nl.pinterest.com/pin/458030224584928993/
Ingezonden door Jana Wynants – 5 augustus 2018.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6
Deze website gebruikt cookies. Door verder te gaan op de site ga je akkoord met onze cookie policy.