Aanpak
Ga met de kinderen in overleg over de leeshoek. ‘Waar zullen we de leeshoek maken?’ Kies een rustige hoek van de ruimte uit. Wij vertrokken vanuit een zetel die in de opvang stond en zetten er kasten bij. Verzamel met de kinderen alle boeken in de opvang.
Sorteer de boeken samen met de kinderen. ‘Welke soorten boeken zijn er allemaal?’ Maak verschillende categorieën en zet de boeken per soort samen. Misschien kunnen de oudere kinderen wel logo’s tekenen om duidelijk te maken welke boeken waar staan? ‘Hoe gaan we aan de andere kinderen tonen dat hier de stripverhalen zijn?’
Toen we deze hoek aan het opbouwen waren, kwamen al meteen enkele kinderen nieuwsgierig kijken. Ze ontdekten boeken die ze nog niet eerder hadden gezien en zochten een plekje uit om deze te lezen.
Werk met de kinderen die willen de hoek verder af. ‘Waar gaan we de kussens leggen? Wat zou er nog voor zorgen dat de hoek gezellig wordt?’ Overleg met de kinderen welke boeken ze graag nog willen. Maak samen een verlanglijstje.
Speelimpulsen
Fantasie
Zorg voor poppenkastpoppen of vingerpoppen. Op die manier kunnen kinderen verhalen naspelen en fantaseren. En natuurlijk zijn ook de personages die in een boek voorkomen of een link hebben met het verhaal in de hoek te vinden. ...
> lees meer
- Zorg voor poppenkastpoppen of vingerpoppen. Op die manier kunnen kinderen verhalen naspelen en fantaseren. En natuurlijk zijn ook de personages die in een boek voorkomen of een link hebben met het verhaal in de hoek te vinden.
- Tekeningen uit boeken aan de muur zorgen ervoor dat kinderen meteen in de sfeer van de leeshoek meegenomen worden. Die tekeningen doen denken aan boeken en zorgen ervoor dat de kinderen gaan vertellen of fantaseren. Je kan in boekenwinkels vaak gratis reclameposters van (prenten)boeken krijgen, vraag ernaar.
- Met wat knuffels maak je de leeshoek extra gezellig. Ze luisteren bovendien graag naar kinderen die uit hun favoriete boek vertellen.
- Een radio met verschillende soorten muziek zorgt ervoor dat je de sfeer rond een verhaal nog beter kan opbouwen.
- Tijdens bepaalde uren die de kinderen kennen, kan je ook een luisterverhaal afspelen op cd. Maak een promobord met een oude klok er op, waarvan je de wijzers kan verplaatsen. Zo is het zodat het voor de kinderen duidelijk is wanneer er een luisterverhaal is.
Personages
Een echte bibliothecaris komt langs in de leeshoek. Met een veel te grote bril, een hemdje mét debardeur en een strenge blik. Hij wil de boeken graag op orde zetten. Hoe kunnen we de boeken sorteren? Per kleur? Per soort? Per thema? ...
> lees meer
- Een echte bibliothecaris komt langs in de leeshoek. Met een veel te grote bril, een hemdje mét debardeur en een strenge blik. Hij wil de boeken graag op orde zetten. Hoe kunnen we de boeken sorteren? Per kleur? Per soort? Per thema?
- Een mysterieuze oude vrouw komt ook verhalen voorlezen. Maar… telkens ze een verhaal begint, bedenkt ze er iets totaal anders bij. ‘Hoe zou het kunnen aflopen? Wat denken jullie?’ Zotte verzinsels gegarandeerd!
- Een personage komt uit een boek een boek ‘gekropen’ en vertelt zijn/haar verhaal, bijvoorbeeld de prinses, het kleine hondje…
De personages in de leeshoek kunnen ook gewoon écht zijn! Wie weet is er wel een grootouder of buur van de opvang die graag komt voorlezen? Met zo’n extra hulp erbij kan je de leeshoek permanent openstellen mét voorleesverhalen. Da’s een leuke afwisseling voor de kinderen.
Materialen
Zet af en toe een boek in de kijker. Maak een speciale plek in de kast, of misschien wel een oude gouden kader, zodat het boek opvalt. Dat kan een boek zijn waar je een hele week stukken uit voorleest, of een boek waar je in de rest van het speelaanbod iets mee doet. Ook leuk voor ouders om te zien met welke boeken jullie bezig zijn. ...
> lees meer
- Zet af en toe een boek in de kijker. Maak een speciale plek in de kast, of misschien wel een oude gouden kader, zodat het boek opvalt. Dat kan een boek zijn waar je een hele week stukken uit voorleest, of een boek waar je in de rest van het speelaanbod iets mee doet. Ook leuk voor ouders om te zien met welke boeken jullie bezig zijn.
- Zorg voor vernieuwing in het aanbod boeken. Dat kan je makkelijk doen door met de bibliotheek samen te werken. Of doe een oproep naar bepaalde soorten boeken die je minder hebt. Vraag aan de ouders gericht wat je kan gebruiken, bijvoorbeeld strips, informatieve boeken, prentenboeken…
- Voorzie extra materiaal voor gezelligheid: lampen, dekens, knuffels… Wie weet kan de leeshoek ook eens helemaal verduisterd worden?
- Zoek een grote kist met een slot, met daarin de meest speciale boeken.
- Een attribuut dat een speciale rol speelt in een verhaal, ligt centraal in de leeshoek. Zo kunnen kinderen er écht mee spelen, net zoals in het verhaal.
Toegankelijkheid
Open na schooltijd en op woensdagmiddag
Pedagogische en andere aandachtspunten
Zorg voor een variatie aan boeken waar elk kind zich in herkent. Ga voor diversiteit (verschillende culturen, jongens-meisjes, verschillende talen …) en voorzie verschillende soorten boeken (strips, prentenboeken, dikke en dunne boeken) over verschillende onderwerpen.