De Kleurencirkel
Aanleiding

In de groep van mijn stageplaats hangen ze tekeningen op met behulp van wasknijpers. Eén van de wasknijpers viel op de mat en werd vervolgens nauwkeurig bestudeerd door een peuter. Toen hij ontdekte hoe hij de wasknijper open kon krijgen, had hij al enkele toeschouwers. 

Verloop

Voeg enkele wasknijpers en een rond stuk vlak karton toe. 'Pas op Jens, niet op jouw vinger knijpen, dat doet pijn. Je kan de wasknijper ook hierop knijpen.' Wacht af of ze het karton al dan niet oppikken in hun spel. 'Kijk nu, Rihan maakt een rij van wasknijpers.'

Het stuk karton werd door een aantal kinderen opgenomen in hun 'knijpspel'. Dit gaf ons de kans om een stap verder te gaan.

Voeg kleurvakken toe op het stuk karton. 'Jij schildert graag hé Jelka, zou jij mij kunnen helpen met de wasknijpers te schilderen?' Laat goed drogen en bied beide opnieuw aan. 'Oh, wat is er nu gebeurd? Kijk Liezelotte heeft de blauwe wasknijper in het gele vlak geknepen. Ja Ruben, jij vindt dat fout, maar Liezelotte mag kiezen waar ze haar knijper vastknijpt. Ik zal jou een eigen stuk karton en knijpers geven zodat jij ze anders kan vastknijpen.'

Pedagogische en andere aandachtspunten

Geef kinderen de kans om deze activiteit zelf vorm te geven. Het kan niet de bedoeling zijn om hier een expliciet leermoment in te bouwen rond de kleuren.

Ingezonden door Bruna da silva Pedro (Atheneum Avelgem) – 29 mei 2017.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6