De kinderen toonden grote interesse in de voeldoos die ik onlangs in de groep bracht. Door de beperkte grootte van de voeldoos, werd er al eens geduwd en getrokken om bij de doos te komen.
Verzamel kosteloos waardevolle materialen die interessant aanvoelen. Nodig ouders uit om een handje bij te steken bij het samenstellen van de voelwand. Hang ook uitdagende materialen onderaan de voelwand opdat anders mobiele kinderen ook uitgedaagd worden op hun ontwikkelingsniveau.
Observeer wie er initiatief neemt. 'Yassin, kijk eens naar Maher. Wat doet hij nu?' 'Daar schrik je precies van. Vind je het niet leuk om dat aan te raken?' 'Oh Daria, wil jij die dopjes eraf trekken? Laat deze hangen. Ik heb hier een bak vol dopjes waar je mee kan spelen.'
De voelwand is ondertussen een vaste waarde in onze groep. We leren hieruit welke materialen de aandacht trekken van de kinderen. Deze materialen bieden we vervolgens apart aan. Zo hebben enkele peuters onlangs een ketting gemaakt van gordijnringen.