Stippendans
Aanleiding

We hebben momenteel een motorisch sterke groep die graag op en af dingen springt, rond de tafel loopt en zeer enthousiast reageert op muziek. Het leek ons fijn om al deze zaken aan elkaar te koppelen. 

Verloop

Dit spel is een vereenvoudigde versie van 'De Stoelendans'. Voorzie diverse rubberen stippen. 'Wil je ze liever daar leggen Jitske? Prima.' Zet muziek aan die de kinderen leuk vinden. Wacht af of en hoe de kinderen de stippen integreren in hun dans. 'Hola! Boris springt er nogal op los!' 'Kijk! Dorian springt op en af de gele stip!' 

Zodra de kinderen hun eigen ontdekkingstocht hebben afgerond, kan je een nieuw spelelement toevoegen. 'Als de muziek speelt, mag je niet op de stippen dansen. Als de muziek stopt, spring je op een stip waar nog geen kindje staat.' 

Wanneer de kinderen de spelregels onder de knie hebben, kan je een extra speelelement toevoegen. 'Er is nu één stip minder. Wie niet op een stip staat, gaat even in de zetel zitten.'  Speel overtuigend mee. 

Speelgebieden
Bewegen
Ervaringsgebieden
Sociale ontwikkeling
Grote motoriek
Pedagogische en andere aandachtspunten

Voorzie stippen met een minimaal hoogteverschil en een antisliplaag.

Trefwoorden
Dode momenten
Ingezonden door (Tinkelbel) – 27 september 2016.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6