De Geluidsmuur
Aanleiding

Verschillende kinderen in onze groep vinden het heerlijk om geluid te maken. Ze kiezen vaak bewust voor de muziekkoffer en lopen vervolgens al kloppend, rammelend en roepend doorheen de groep. Andere kinderen vinden dit echter niet zo fijn en sluiten zich af van het lawaai.

We zochten dan ook een manier om het muziekmateriaal te linken aan een bepaalde plaats zodat het toegankelijk blijft zonder andere kinderen te storen.

Verloop

Bespreek samen met je collega's welke plaats zich het beste leent voor een muziekmuur. Het spreekt voor zich dat deze ver verwijderd is van de slaapruimtes en rustige speelhoeken. Wij gebruikten een laag klimrek in de aanpalende turnzaal.

Kies samen met de kinderen de meest populaire muziekinstrumenten. 'Hoe zouden we die trommel kunnen ophangen?' 'Babette, jij staat al te popelen om op de klankbuis te slaan. Help je ze eerst ophangen?' Kijk hoe de kinderen aan de slag gaan met de instrumenten aan de muur. 'Tim, ik zie jou trekken, maar deze instrumenten laten we hier hangen.' 'Hoor je het geluid van de triangel waar Rhune op slaat?' Indien gewenst, kan je meespelen door een handeling van een kind te imiteren. Neem het initiatief niet zomaar over.

Aanvankelijk waren de kinderen wat aarzelend om aan de slag te gaan. Na enige aanmoediging gaven ze zich helemaal.

Ingezonden door Esra Sezer (Erasmushogeschool Brussel) – 19 september 2016.
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
Evaluatie
1. Wat vonden de kinderen van de speelactiviteit? Waaraan zag je dit?
2. Wat zou je opnieuw/meer doen?
3. Wat zou je anders doen?
4. Welke activiteit sluit hier op aan en kan je hierna doen?
1
2
3
4
5
6